0

بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
دوشنبه 25 اردیبهشت 1391  10:56 PM

 5 : ناتواني هاي يادگيري پاييز و زمستان 1390; 1(1):78-93.
 
مقايسه نارسايي هيجاني و مهارت هاي اجتماعي دانش آموزان داراي اختلال يادگيري و بهنجار
 
سليماني اسماعيل*,زاهدبابلان عادل,فرزانه جبرائيل,ستوده محمدباقر
 
* باشگاه پژوهشگران جوان اردبيل
 
 

هدف اين مطالعه مقايسه نارسايي هيجاني و مهارت هاي اجتماعي دانش آموزان داراي اختلال يادگيري و بهنجار مي باشد. جامعه آماري پژوهش حاضر شامل کليه دانش آموزان مدرسه ويژه اختلالات يادگيري شهرستان اردبيل در سال تحصيلي 91- 90 بود (N=15736 دانش آموز (18 پسر و 18 دختر) داراي اختلال يادگيري بعنوان نمونه پژوهش و دانش آموزان بهنجار با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي ساده انتخاب شدند. براي جمع آوري داده ها مقياس نارسايي هيجاني تورنتو و پرسشنامه مهارت هاي اجتماعي ماتسون بر روي آزمودني ها اجرا شد. روش مطالعه عل‍ي – مقايسه اي بود. داده هاي پژوهشي با تحليل واريانس چند متغيري تجزيه و تحليل شدند. نتايج پژوهش نشان داد که دانش آموزان داراي اختلال يادگيري در شناسايي، توصيف و تفکر عيني در مقايسه با دانش آموزان بهنجار به طور معني داري ضعيف هستند. هم چنين دانش آموزان داراي اختلال در روابط اجتماعي ضعيف بوده و در روابط اجتماعي شان رفتارهايي چون جسارت نابجا، عمل تکانشي، پرخاشگري، خوداعتمادي افراطي و حسادت و گوشه گيري از خود نشان مي دهند. يافته هاي پژوهش حاضر حاکي از مشکلات دانش آموزان ناتوان يادگيري در تعاملات اجتماعي و توانايي هاي هيجاني است. بنابراين توجه به برنامه هاي آموزشي و درماني ترکيبي موثر بر قابليت هاي هيجاني و اجتماعي دانش آموزان داراي اختلال يادگيري از اهميت ويژه اي برخوردار است.

 
كليد واژه: نارسايي هيجاني، مهارت هاي اجتماعي، اختلال يادگيري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها