پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
دوشنبه 25 اردیبهشت 1391 10:56 PM
5 : ناتواني هاي يادگيري پاييز و زمستان 1390; 1(1):78-93. |
مقايسه نارسايي هيجاني و مهارت هاي اجتماعي دانش آموزان داراي اختلال يادگيري و بهنجار |
سليماني اسماعيل*,زاهدبابلان عادل,فرزانه جبرائيل,ستوده محمدباقر |
* باشگاه پژوهشگران جوان اردبيل |
هدف اين مطالعه مقايسه نارسايي هيجاني و مهارت هاي اجتماعي دانش آموزان داراي اختلال يادگيري و بهنجار مي باشد. جامعه آماري پژوهش حاضر شامل کليه دانش آموزان مدرسه ويژه اختلالات يادگيري شهرستان اردبيل در سال تحصيلي 91- 90 بود (N=157)، 36 دانش آموز (18 پسر و 18 دختر) داراي اختلال يادگيري بعنوان نمونه پژوهش و دانش آموزان بهنجار با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي ساده انتخاب شدند. براي جمع آوري داده ها مقياس نارسايي هيجاني تورنتو و پرسشنامه مهارت هاي اجتماعي ماتسون بر روي آزمودني ها اجرا شد. روش مطالعه علي – مقايسه اي بود. داده هاي پژوهشي با تحليل واريانس چند متغيري تجزيه و تحليل شدند. نتايج پژوهش نشان داد که دانش آموزان داراي اختلال يادگيري در شناسايي، توصيف و تفکر عيني در مقايسه با دانش آموزان بهنجار به طور معني داري ضعيف هستند. هم چنين دانش آموزان داراي اختلال در روابط اجتماعي ضعيف بوده و در روابط اجتماعي شان رفتارهايي چون جسارت نابجا، عمل تکانشي، پرخاشگري، خوداعتمادي افراطي و حسادت و گوشه گيري از خود نشان مي دهند. يافته هاي پژوهش حاضر حاکي از مشکلات دانش آموزان ناتوان يادگيري در تعاملات اجتماعي و توانايي هاي هيجاني است. بنابراين توجه به برنامه هاي آموزشي و درماني ترکيبي موثر بر قابليت هاي هيجاني و اجتماعي دانش آموزان داراي اختلال يادگيري از اهميت ويژه اي برخوردار است. |
كليد واژه: نارسايي هيجاني، مهارت هاي اجتماعي، اختلال يادگيري |
نسخه قابل چاپ |