پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
دوشنبه 25 اردیبهشت 1391 10:56 PM
2 : ناتواني هاي يادگيري پاييز و زمستان 1390; 1(1):24-43. |
بررسي ويژگي هاي روان سنجي پرسشنامه مشکلات يادگيري کلورادو |
حاجلو نادر*,رضايي شريف علي |
* دانشگاه محقق اردبيلي |
پرسشنامه مشکلات يادگيري کلورادو (CLDQ) يک ابزار جديد براي تشخيص سريع و آسان مشکلات يادگيري دانش آموزان معرفي شده است. هدف پژوهش حاضر تعيين ويژگي هاي روان سنجي CLDQ مي باشد. جامعه آماري اين مطالعه را کليه دانش آموزان مقطع ابتدايي شهر اردبيل تشکيل مي داد. اطلاعات از والدين 374 دانش آموز که در سال تحصيلي 91-90 مشغول به تحصيل بودند، بدست آمد. نمونه به روش خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شد. نتايج نشان داد که اعتبار CLDQ بر اساس آلفاي کرونباخ 0.90 و با استفاده از روش بازآزمايي، 0.94 مي باشد. بررسي هاي مربوط به روايي محتوا، تفکيکي و سازه CLDQ، مويد روايي پرسشنامه مذکور است. يافته هاي حاصل از تحليل عاملي اکتشافي و تائيدي همانند فرم اصلي، پنج عامل همبسته ولي مجزا را آشکار ساخت که عبارتند: از خواندن، شناخت اجتماعي، اضطراب اجتماعي، مشکلات فضايي و حساب. با توجه به نتايج بدست آمده مي توان گفت که CLDQ ابزاري قابل اعتماد و روا براي سنجش و غربال گري مشکلات يادگيري دانش آموزان مي باشد. |
كليد واژه: ويژگي هاي روان سنجي، مشکلات يادگيري، پرسشنامه کلورادو، دانش آموزان |
![]() |
نسخه قابل چاپ |