پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
شنبه 23 اردیبهشت 1391 8:29 PM
7 : مطالعات ميان رشته اي در علوم انساني زمستان 1388; 2(1 (پياپي 5)):167-186. |
درآمدي بر ضرورت، جايگاه و انواع مطالعات ميان رشته اي در آموزش عالي |
خنجرخاني ذبيح اله*,بختيارنصرآبادي حسن علي,ابراهيمي دينايي آرزو |
* دانشگاه اصفهان |
در دنياي پيچيده امروز، بشر براي حل مشکلات پيش رو، نيازمند ديدگاه هاي جامع است. در اين ميان، فقط مطالعات بين رشته اي است که موجب مي شود محيط پيرامون افراد، به خصوص محيط دانشگاهي و مطالعات متخصصان انسجامي خاص پيدا کند و باعث پويايي نظام آموزشي و در نتيجه، رشد و اصلاح فرهنگ شود. علاوه برآن، تداخل در محتوا، روش هاي پژوهش، اصول و نظريه ها، مرزبندي رايج علوم را از ميان برده است. واقعيت اين است که پيشرفت در هر رشته، علاوه بر تحقيقات دانشمندان خود، به ميزان بسياري به ديدگاه ديگر دانشمندان، به خصوص رشته هاي نزديک به هم، نيازمند است. انديشمندان ميان رشته اي، واقعيت ها و نيازهاي دنياي جديد را در فراسوي رشته هايي نکوهش مي کنند که ساختاري يک سويه، جزئي نگر، محدود و تخصصي دارند و آشنايي با رويکردهاي ميان رشته اي و آگاهي از چرايي اين مقوله را براي برنامه ريزان درسي ضروري مي دانند و تخصص هاي ميان رشته اي را براي دانشکده ها و موسساتي که در پي دستيابي به مرزهاي جديد و خلق بايسته هاي خاص در عرصه علوم، به ويژه علوم انساني هستند، ضروري مي دانند. |
كليد واژه: آموزش عالي، چالش ها، عناصر، ميان رشته |
نسخه قابل چاپ |