پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
جمعه 22 اردیبهشت 1391 10:14 PM
3 : مطالعات مديريت انتظامي بهار 1388; 4(1):31-50. |
عوامل موثر بر انگيزه اعضاي هيات علمي دانشگاه علوم انتظامي و رابطه آن با عملکرد آن ها بر اساس نظريه مک کللند |
آراسته حميدرضا,علي مرداني اكرم*,محبي علي,احتشامي علي,محمدي مقدم يوسف |
دانشگاه علوم انتظامي رسالت خطير پرورش و آموزش پليس کشور را بر عهده دارد و بديهي است توجه به استادان به عنوان رکن اصلي و اساسي آموزش مي تواند از درجه اهميت بسياري برخوردار باشد. لذا هدف اين پژوهش پرداختن به عامل انگيزه اعضاي هيات علمي را، تاثير آن را برعملکرد آن ها بر اساس نظريه مک کللند ترسيم و مولفه هاي موثر بر آن را نشان دهد. نوع تحقيق بر اساس هدف، کاربردي و از نظر ماهيت و روش پيمايشي و همبستگي مي باشد. بر اساس تئوري موردنظر و آزمونهاي فرافکن وي به ساختن پرسشنامه مناسب با شرايط دانشگاه علوم انتظامي با 36 گويه و با مقياس 5 درجه اي ليکرت اقدام (a=0.85) و به منظور حصول هرچه بهتر به اهداف تحقيق و بومي سازي، مطالعه اي مقدماتي با مشارکت 20 نفر از اعضاي جامعه که به صورت تصادفي انتخاب شدند، صورت پذيرفت. نمره عملکرد اعضا از سرانه امتيازات فعاليت آموزشي و پژوهشي ماخذه آن ها بر اساس جدول ارتقا وزارت علوم استخراج و ميانگين کلي آن به عنوان نمره عملکرد هر فرد مورد استفاده قرار گرفت. جامعه آماري شامل کليه اعضاي هيات علمي تمام وقت دانشگاه (141 نفر) در سال 1386 مي باشد که پس از جمع آوري پرسشنامه ها، داده ها با نرم افزار SPSS با استفاده از روش هاي آماري توصيفي (جدول توزيع فراواني، ميانگين و انحراف استاندارد) و آمار استنباطي (آزمون همبستگي پيرسون و اسپيرمن، تجزيه و تحليل واريانس، آزمون t و آزمون تعقيبي توکي) مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. يافته هاي تحقيق نشان مي دهد: انگيزه، تاثير مستقيم بر عملکرد اعضاي هيات علمي دارد. افزايش سن، مدرک تحصيلي، رتبه علمي و تبديل وضعيت استخدام اثر معکوس بر انگيزه دارد. مهمترين شاخص تاثيرگذار بر انگيزه اعضاي هيات علمي بر اساس نظريه مک کللند به ترتيب عبارتند از: نياز به پيشرفت، نياز به قدرت و يناز به ارتباط. |
كليد واژه: تئوري نيازهاي مک کللند، نياز به قدرت، نياز به ارتباط، نياز به موفقيت، انگيزش، اعضاي هيات علمي دانشگاه علوم انتظامي |
نسخه قابل چاپ |