0

بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
جمعه 22 اردیبهشت 1391  10:04 PM

 2 : مطالعات مديريت انتظامي تابستان 1389; 5(2):215-227.
 
ارتباط ويژگي هاي جمعيت شناختي بر رضايتمندي بيماران بستري از ارايه خدمات در درمانگاه هاي بيمارستان هاي نظامي
 
عامريون احمد,ابراهيم نيا مهدي*,عزيزآبادي فراهاني مهدي,خدامي ويشته حميدرضا,مهرابي توانا علي,حيدري سميه
 
* پژوهشگاه علوم پزشكي بقيه اله (عج)، دانشگاه علوم پزشكي بقيه اله (عج)، مركز تحقيقات مديريت سلامت، بخش سياست گذاري و مديريت راهبردي
 
 

زمينه و هدف: امروزه اهميت رضايت بيماران و نقش محوري آنان در ارتقا مراکز ارايه دهنده خدمات سلامت، به خوبي آشکار است. مطالعه حاضر با هدف بررسي سطح رضايتمندي بيماران بستري در تعدادي از بيمارستان هاي عمومي کشور و عوامل مرتبط با آن انجام شد.
روش: در مطالعه توصيفي - مقطعي حاضر 600 بيمار بستري از شش بيمارستان نظامي در سطح کشور در سه ماهه سوم سال 1386 به صورت تصادفي انتخاب شدند. به دنبال ترخيص، چک ليستي حاوي اطلاعات پايه و پرسشنامه ارزيابي سطح رضايتمندي بيماران، در هشت بخش خدمات پزشکي، خدمات پرستاري، برخورد پرستاران، وضعيت تغذيه، امکانات رفاهي، خدمات پذيرش، ترخيص و حسابداري از تمامي بيماران تکميل گرديد
.
يافته ها: ميانگين (انحراف معيار) نمره کلي رضايتمندي از ارايه خدمات بيمارستاني (10) 83 بود. اختلاف آماري معناداري ميان نمرات رضايتمندي در بخش هاي مختلف ارايه خدمات بيمارستاني مشاهده شد (
P<0.001). در آزمون post hoc، رضايت از نحوه ارايه خدمات پزشکي در مقايسه با برخورد پرستاران (P=0.004)، تغذيه (P<0.001)، امکانات رفاهي (P=0.001)، خدمات پذيرش (P=0.027)، ترخيص (P<0.001) و حسابداري (P=0.019)، به ميزان معنادار آماري بيشتر بود. ساير زمينه ها اختلاف آماري معناداري نشان ندادند (P>0.05). نمره رضايتمندي کلي در مردان (P<0.001) و بيماران برخوردار از پوشش بيمه (P=0.006) به ميزان معناداري مطلوب تر از سايرين بود.
نتيجه گيري: يافته هاي مطالعه حاضر بيانگر رضايتمندي مطلوب بيماران بستري، از نحوه ارايه خدمات درماني در بيمارستان هاي نقاط مختلف کشور بود که مي تواند به عنوان منبع مناسبي جهت ارتقا مراکز خدمات بيمارستاني، مورد استفاده مديران و سياست گذاران قرار گيرد.

 
كليد واژه: رضايت مشتري، رضايت مندي بيماران، بيمارستان هاي نظامي، خدمات بيمارستاني، بيماران بستري، خدمات درماني
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها