پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 8:02 PM
9 : مديريت فرهنگ سازماني بهار و تابستان 1389; 8(21):202-224. |
بررسي اثربخشي سازماني مدارس متوسطه ناحيه يک شهر اروميه با استفاده از مدل پارسونز |
حسني محمد*,سامري مريم |
* دانشکده ادبيات، گروه علوم تربيتي، دانشگاه اروميه |
هدف اين پژوهش بررسي و تحليل اثربخشي سازماني مدارس با تکيه بر رويکرد ترکيبي هدف - منبع سيستم و با استفاده از مدل نظري کارکردهاي چهارگانه ضروري نظام اجتماعي پارسونز مي باشد که در آن مولفه هاي چهارگانه اثربخشي مدرسه در سطح دبيران شامل نوآوري، تعهد سازماني، رضايت شغلي و سلامت سازماني (روحيه) مورد توجه قرار گرفته است. روش تحقيق اين پژوهش، توصيفي از نوع پيمايشي است. جامعه آماري پژوهش شامل دبيران دبيرستان هاي دخترانه و پسرانه ناحيه يک شهر اروميه در سال تحصيلي 1388-1387 مي باشد که از ميان آنها 127 دبير مرد و زن به روش نمونه گيري طبقه اي تصادفي انتخاب شده اند. نتايج پژوهش حاکي از آن است که مدارس دخترانه اثربخش تر از مدارس پسرانه هستند و بين اثربخشي سازماني مدارس و مولفه هاي آن (نوآوري، تعهد سازماني، رضايت شغلي و روحيه دبيران) رابطه معنادار وجود دارد. از ميان عوامل جمعيت شناختي تنها جنسيت رابطه معناداري با اثربخشي سازماني مدارس دارد. |
كليد واژه: اثربخشي، اثربخشي سازماني، اثربخشي مدرسه، مدل پارسونز، مدارس متوسطه |
نسخه قابل چاپ |