پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 8:00 PM
2 : مديريت فرهنگ سازماني بهار و تابستان 1389; 8(21):33-61. |
ارتقاي پارادايم تفسيري در نظريه سازمان: تاملي بر رويكرد داستان سرايي سازماني |
دانايي فرد حسن,شكاري حميده* |
* دانشگاه پيام نور، مرکز تفت |
يكي از پارادايم هاي اصلي در نگاه بورل و مورگان پارادايم تفسيري است. پارادايم تفسيري بر عكس پارادايم كاركردگرايي كه در پي علت كاوي است به معناكاوي مي انديشد. اين پارادايم سازمان را وبي از معاني (فرهنگ) مي داند و هنر مدير را فهم معاني سازماني تصور مي كند. داستان ها يكي از عناصر اصلي وب سازماني هستند. داستان ها معاني را انتقال و مبادلات اجتماعي سازماني را شكل داده، بازسازي كرده و آن را تسهيل مي كنند. در اين مقاله رويكرد داستان سرايي به عنوان يكي از رويكردهاي توليد دانش در پارادايم تفسيري موشكافي مي شود. با بحث از خاستگاه شكل گيري آن، چرايي و اهميت داستان سرايي، كاركردها و مزاياي آن مورد تحليل قرار خواهد گرفت. |
كليد واژه: پارادايم تفسيري، داستان سرايي، داستان سازماني، دانش سازماني |
نسخه قابل چاپ |