پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 10:35 AM
6 : مدرس علوم انساني بهار 1387; 12(1 (پياپي 56)):127-158. |
برنامه ريزي استراتژيک سيستمهاي اطلاعاتي شرکتهاي مادر: مطالعه موردي شرکتهاي مادر مديريتي در ايران |
حنفي زاده پيام*,معير سروشا |
* دانشگاه علامه طباطبايي، تهران، ايران |
شرکتهاي مادر، ماهيت متفاوتي در مقايسه با شرکت هاي تجاري دارند. شرکت مادر با داشتن سياست مشخص در قبال محصولات و خدمات به حمايت، پشتيباني و کنترل شرکت هاي تابعه خود مي پردازد. از آنجا که دو شرکت مادر با سبد محصولات و خدمات مشابه، حتي در سطح بين المللي به ندرت يافت مي شود، مفهوم رقابت و برنامه ريزي استراتژيک در بين آنها با شرکت تجاري معمولي متفاوت است. اين تفاوت در نقش اساسي حمايت و پشتيباني از شرکت هاي تابعه به ظهور مي رسد. برنامه ريزي استراتژيک سيستمهاي اطلاعاتي بدين جهت صورت مي گيرد تا محور سرمايه گذاري در زمينه فناوري اطلاعات و ارتباط را با اهداف استراتژيک سازمان همسو نمايد. از آنجاييکه هدف استراتژيک و مفهوم رقابت در ميان شرکت مادر از شرکت تجاري متداول تک يا چند محصولي متمايز است، لذا مراحل برنامه ريزي استراتژيک سيستمهاي اطلاعاتي نيز براي شرکت هاي مادر از فرايند متفاوت تبعيت مي کند. اين ماهيت متمايز باعث در نظر گرفتن ملاحظات در مراحل برنامه ريزي استراتژيک سيستمهاي اطلاعاتي مي شود. اين مقاله با بکارگيري روش ارزيابي متوازن، منابع محدود سرمايه گذاري را روي فرآيندهايي متمرکز مي کند که در تحقق اهداف استراتژيک شرکت هاي مادر نقش اساسي دارند. |
كليد واژه: برنامه ريزي استراتژيك سيستمهاي اطلاعاتي، شركت مادر، عوامل كليدي موفقيت، روش ارزيابي متوازن |
نسخه قابل چاپ |