پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
جمعه 15 اردیبهشت 1391 12:02 AM
1 : فصلنامه خانواده پژوهي بهار 1387; 4(13):5-16. |
|
آموزش روش حل مساله به مادران و تاثير آن بر روابط خانوادگي |
|
شكوهي يكتا محسن*,پرند اكرم |
|
* تهران، بزرگراه شهيد چمران، خيابان جلال آل احمد، روبروي کوي نصر |
|
مهارت حل مساله يكي از مهارت هاي شناختي است كه انسان را در حل مسايل دروني و بيروني خود ياري مي دهد. آموزش اين مهارت مي تواند از بروز مسايل و مشكلات نوجوانان و بحراني شدن تعارض هاي خانوادگي پيشگيري كند. حل مساله يكي از مهارت هاي مهم زندگي است كه بسياري از والدين و فرزندان با آن آشنا نيستند. بر اين اساس برخي از متخصصان به طراحي و اجراي كارگاه هاي آموزش حل مساله براي والدين، كودكان و نوجوانان پرداخته اند.
هدف از پژوهش حاضر ارزشيابي كارگاه هايي با عنوان تربيت نوجوان انديشمند بوده است كه در آن مهارت هاي حل مساله به گروهي از مادران كه فرزندان آنان در آستانه دوران نوجواني قرار دارند، آموزش داده شده است. در كارگاه تربيت نوجوان انديشمند مهارت هاي درك احساسات و نظرات ديگران، درك انگيزه ها، يافتن راه حل هاي متعدد براي يك مساله، در نظر گرفتن عواقب و نتايج امور و برنامه ريزي متوالي با استفاده از طرح درس هايي آموزش داده شده است. گروه نمونه مطالعه حاضر شامل 96 نفر از مادران نوجواناني هستند كه در برخي مدارس غيرانتفاعي شهر تهران مشغول به تحصيل بوده اند. اين مادران در پنج كارگاه آموزشي که هر كارگاه شامل 10 جلسه آموزشي دو ساعته است زير نظر مجريان مجرب آموزش ديده اند. اين پژوهش از نوع شبه تجربي با طرح پيش آزمون ـ پس -آزمون بدون گروه گواه است. داده هاي اين پژوهش با استفاده از اجراي پرسشنامه ارزيابي خانواده گردآوري شده است. با استفاده از اين ابزار كاركرد خانواده در سه عامل ارتباط، پاسخدهي عاطفي و مشاركت عاطفي در قبل و بعد از اجراي كارگاه مقايسه شده است. يافته ها بيانگر تأثير اين كارگاه ها بر بهبود عملكرد آزمودني ها در عامل مشاركت عاطفي است. در خاتمه، بحث و نتيجه گيري، كاربرد يافته هاي تحقيق، محدوديت ها و هم چنين پيشنهادهايي براي پژوهش هاي آينده ارايه شده است.
|
|
كليد واژه: حل مساله، دانش افزايي والدين، آموزش مادران، سبك هاي فرزندپروري |
|
|
نسخه قابل چاپ
|