پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
جمعه 15 اردیبهشت 1391 12:00 AM
4 : فصلنامه خانواده پژوهي تابستان 1385; 2(6):149-164. |
ديدگاه دانش آموزان دبيرستاني نسبت به سهم اوليا مدارس و كتب درسي در پرداختن به مسايل خانواده |
نصراصفهاني احمدرضا*,بهجتي اردكاني فاطمه,فاتحي زاده مريم السادات,محمدي رحمت اله |
* اصفهان، خيابان هزار جريب، دانشگاه اصفهان، دانشكده علوم تربيتي و روان شناسي، گروه مشاوره |
بعد از خانواده، مهم ترين سازمان موثر در تكوين شخصيت و رشد جنبه هاي مختلف انسان، مدرسه است. بنابراين، رشد مهارت ها و استعدادهاي لازم براي زندگي افراد در جامعه بايد يكي از اهداف اساسي مدرسه محسوب شود. با توجه به اين كه آموزش مسايل زندگي خانوادگي به دانش آموزان مي تواند در استحكام خانواده و كاهش ناهنجاري هايي از قبيل طلاق نقش داشته باشد؛ اين پژوهش درصدد بررسي اين موضوع است كه از ديد دانش آموزان چهار عامل آموزشگاهي: مدير، دبير، مشاور، مربي پرورشي و كتاب هاي درسي تا چه حد به مسايل زندگي خانوادگي در دبيرستان مي پردازند. اين تحقيق توصيفي- تحليلي است و جامعه آماري آن را دانش آموزان دختر سال سوم نظام متوسطه نظري در سه شهر يزد، اردكان و ميبد تشكيل مي دهند. با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي چند مرحله اي متناسب با حجم، 210 دانش آموز از جامعه انتخاب گرديد. براي جمع آوري داده ها از يك پرسشنامه محقق ساخته شامل 46 سوال به سبك ليكرت و پنج سوال باز پاسخ استفاده شد. داده هاي آن با نرم افزار SPSS در دو سطح آمار توصيفي و استنباطي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. |
كليد واژه: مسايل زندگي خانوادگي، دبيرستان، مدير، مشاور، مربي پرورشي، كتاب هاي درسي، يزد |
![]() |