پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391 11:59 PM
4 : فصلنامه خانواده پژوهي زمستان 1385; 2(8):355-369. |
نقش تحصيلات والدين در خود اثرمندي دختران و پسران نوجوان |
طهماسيان كارينه*,فتا لادن |
* تهران، اوين، دانشگاه شهيد بهشتي، پژوهشكده خانواده |
هدف اصلي اين پژوهش بررسي نقش تحصيلات والدين بر خوداثرمندي اجتماعي، تحصيلي، هيجاني و جسماني دختران و پسران نوجوان است. جامعه آماري اين پژوهش شامل كليه دانش آموزان مقطع متوسطه و پيش دانشگاهي شهر تهران در سال تحصيلي 84-1383 است. نمونه پژوهش شامل 946 نفر (471 دختر و 475 پسر) از شمال، جنوب، مركز، شرق و غرب تهران مي باشد كه به روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه ويژگي هاي دموگرافيك، پرسشنامه خوداثرمندي كودكان و نوجوانان و پرسشنامه خوداثرمندي جسماني نوجوانان بود. داده هاي حاصل از اين پژوهش با روش تحليل واريانس چندمتغيره و آزمون تعقيبي توكي مورد تحليل قرار گرفتند. نتايج نشان داد كه نقش تحصيلات پدر و مادر بر حيطه هاي مختلف خوداثرمندي دختران معني دار است و تفاوت معني داري بين خوداثرمندي اجتماعي، تحصيلي، هيجاني، جسماني دختران داراي والدين كم سواد و باسواد (از ديپلم به بالا) وجود دارد. اما اين موضوع در مورد پسران صدق نمي كند بدين معني كه نقش تحصيلات پدر و مادر بر حيطه هاي مختلف خوداثرمندي پسران معني دار نيست. |
كليد واژه: |
![]() |
نسخه قابل چاپ |