0

بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1391  11:14 PM

 6 : فصلنامه خانواده پژوهي زمستان 1390; 7(28):493-519.
 
بررسي رابطه بين ابعاد الگوهاي ارتباطات خانوادگي-دانشگاهي و گرايش هاي تفکر انتقادي دانشجويان با واسطه گري ارضاي نيازهاي روان شناختي پايه
 
كورش نيا مريم*,لطيفيان مرتضي
 
* شيراز، كوي ارم، دانشكده روان شناسي و علوم تربيتي، دانشگاه شيراز، بخش روان شناسي تربيتي
 
 

هدف از اين مطالعه بررسي اثر واسطه اي ارضاي نيازهاي روان شناختي پايه در رابطه بين ابعاد الگوهاي ارتباطات خانوادگي-دانشگاهي و گرايش هاي تفکر انتقادي دانشجويان است. در اين مطالعه 437 دانشجوي کارشناسي (275 دختر و 162 پسر) كه با روش نمونه گيري خوشه اي تصادفي چند مرحله اي از بين دانشجويان دانشگاه شيراز انتخاب شده بودند، شرکت داده شدند.
شركت كنندگان ابزار تجديد نظر شده الگوهاي ارتباطات خانواده، ابزار الگوهاي ارتباطات استادان، نسخه عمومي مقياس ارضاي نيازهاي پايه و ابزار گرايش هاي تفکر انتقادي کاليفرنيا را تكميل كردند. حاصل آزمون ساختار هفت عاملي ابزار گرايش هاي تفکر انتقادي کاليفرنيا که توسط فاسيونه و همکارانش مطرح شده، ساختار عاملي جديدي با چهار گرايش بود. نتايج تحليل مسير و شاخص هاي برازش نکويي مدل از اثر واسطه اي ارضاي نيازهاي روان شناختي پايه حمايت کرد. الگويي که بدان شکل ارضاي نيازهاي روان شناختي پايه در رابطه بين ابعاد الگوهاي ارتباطات خانوادگي-دانشگاهي و گرايش هاي تفکر انتقادي دانشجويان اثر واسطه اي دارد، در مورد هر يک از گرايش ها متفاوت بود. در اين مطالعه، اين الگوها و دلالت هاي آن ها مورد بحث قرار گرفته است
.

 
كليد واژه: ابعاد الگوهاي ارتباطات خانواده، ابعاد الگوهاي ارتباطات استادان، ارضاي نيازهاي روان شناختي پايه و گرايش هاي تفکر انتقادي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها