پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391 10:22 PM
7 : علوم و فناوري اطلاعات زمستان 1387; 24(2 (پياپي 56)):123-143. |
مسيرياب کتابخانه هاي آموزشگاهي |
طالبان شيده* |
* دانشگاه تربيت مدرس |
يکي از پايگاه هاي مهم ارايه خدمات مرجع، کتابخانه هاي آموزشگاهي هستند. مجموعه مهارت هاي لازم براي استفاده از منابع اطلاعاتي، سواد اطلاعاتي ناميده شده است. وقتي درباره سواد اطلاعاتي و راه هاي ارتقاي آن صحبت مي کنيم نخستين مساله اي که به ذهن مي رسد کلاس درس است، زيرا پايه و اساس مهارت آموزي هر فرد از مدرسه آغاز مي شود. مسيرياب ها از دهه 1970 توسط كتابخانه ها و كتابداران براي هدايت كاربران به منابع مورد نياز و پاسخ به پرسش هاي پژوهشي آنها، استفاده شدند. مسيرياب، از اين نظر كه به اجبار شامل فهرست كاملي از منابع موجود مربوط به يك مبحث نمي شود با كتابشناسي متفاوت است با وجود اين، منابع پايه كافي جهت جستجو را در اختيار كاربران قرار مي دهد. امروزه به طور معمول، در مدارس مسيرياب ها توسط كتابدار - معلم و با همكاري معلمان جهت كمك به دانش آموزان براي جستجو در زمينه تكاليف تعيين شده تهيه مي شوند. در اين مقاله، تعريف مسيرياب، ايجاد مسيرياب در مدارس، انواع، ويژگي ها و عناصر مسيرياب و نحوه طراحي آن براي کودکان و نوجوانان ذکر شده است. |
كليد واژه: مسيرياب، کتابخانه هاي آموزشگاهي، کتابدار - معلم، راهنماي کاربران |
![]() |
نسخه قابل چاپ |