پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
سه شنبه 12 اردیبهشت 1391 12:02 PM
7 : سياست علم و فناوري پاييز 1387; 1(3):91-106. |
بررسي تطبيقي معيارهاي ارتقاي اعضاي هيات علمي در آموزش عالي |
محمدي دوستدار حسين,ميرحسيني سيدعبدالحميد* |
* دانشگاه تربيت مدرس |
نظام ارتقاي اعضاي هيات علمي دانشگاه ها يکي از سازوکارهاي عمده حفظ و تقويت کيفيت و کارآمدي فعاليت هاي آموزش عالي و پژوهش در کشور به شمار مي آيد. بر اين اساس، و با توجه به در دست تدوين بودن آيين نامه جديد ارتقاي اعضاي هيات علمي دانشگاه ها و مراکز آموزشي و پژوهشي کشور، بررسي تطبيقي نظام هاي ارتقاي اعضاي هيات علمي در دانشگاه هاي ديگر کشورها به منزله يکي از گام هاي مقدماتي در تدوين چنين نظامي ضروري به نظر مي رسد. مطالعه اي تطبيقي در اين مورد با بررسي نظام ارتقاي دانشگاه هاي ديگر کشورها و مقايسه آن با نظام جديد پيشنهادي براي ارتقاي اعضاي هيات علمي در آموزش عالي به سياست گذاران علمي کشور امکان خواهد داد با تحليل ديدگاه هاي منعکس شده در نظام ارتقاي مربوط به ديگر کشورها و بادرنظر گرفتن موقعيت آموزش عالي کشورمان، آيين نامه جديد ارتقاي اعضاي هيات علمي را به گونه اي طراحي و تدوين کنند که فراهم کننده زمينه ارتقاي همه جانبه آموزشي، علمي و تحقيقاتي کشور باشد. مطالعه حاضر به بررسي تطبيقي معيارهاي ارتقاي اعضاي هيات علمي در آيين نامه پيشنهادي در مقايسه با معيارهاي ارتقاي در 35 دانشگاه از کشورهاي ترکيه، افريقاي جنوبي، ايرلند، لبنان، نيوزيلند، کانادا، امريکا، انگلستان و استراليا مي پردازد. معيارهاي مورد بررسي که برگرفته از وبگاه هاي رسمي اين دانشگاه ها هستند، در زمينه هاي آموزش، پژوهش و خدمات استخراج شده اند و سپس به صورت تطبيقي در مقايسه با زمينه هاي مشابه در آيين نامه پيشنهادي ارتقاي مورد بحث قرار گرفته اند. براين اساس، پيشنهادهايي براي جامعيت و تعميق بيشتر معيارهاي آيين نامه مورد بحث به ويژه در زمينه توجه بيشتر به جنبه هاي آموزشي فعاليت هاي اعضاي هيات علمي و مدنظر قرار دادن اثرگذاري فعاليت هاي علمي و پژوهشي در متن جامعه ارايه مي شود. |
كليد واژه: آموزش عالي، نظام ارتقا، معيارهاي ارتقا، بررسي تطبيقي |
![]() |
نسخه قابل چاپ |