پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
سه شنبه 12 اردیبهشت 1391 11:17 AM
2 : سياست علم و فناوري تابستان 1390; 3(4):15-28. |
بررسي روش ها و رويکردهاي تجاري سازي تحقيقات دانشگاهي؛ مطالعه موردي دانشگاه تبريز |
امين مظفري فاروق*,شمسي لقمان |
* گروه علوم اجتماعي، دانشگاه تبريز |
هدف از اين مقاله، مطالعه و بررسي روش ها، رويکردها و چگونگي فرآيند تجاري سازي تحقيقات دانشگاهي است. پژوهش حاضر از نوع کيفي - کمي است و به روش پيمايشي است. جامعه آماري در اين تحقيق شامل دانشکده هاي دانشگاه تبريز است كه دانشکده هاي کشاورزي، شيمي، فني، برق، مکانيک و فناوري هاي نوين بعنوان نمونه انتخاب شده و با 34 نفر از فعالان حوزه ارتباط با صنعت در دانشکده هاي مورد مطالعه مصاحبه انجام گرفت. نتايج حاصل از پژوهش نشان داد روند تجاري سازي در سال هاي مورد بررسي همواره صعودي است و در خصوص شناسايي ارتباط بين متغيرهاي عملكردي و نحوه تاثير آنها بر تجاري سازي معلوم شد بين متغيرهايي مانند انتشار مقالات در كنفرانس ها، قراردادهاي تحقيقاتي مشترک و رساله هاي تحصيلات تكميلي (کارشناسي ارشد) با تجاري سازي رابطه معناداري وجود دارد. با بررسي ديدگاه فعالان تجاري سازي در دانشکده ها مشخص گرديد كه آنان نقش دفاتر ارتباط با صنعت را در اين فرآيند اساسي تلقي نموده و تعامل پويا با ساير واحدها را براي موفقيت آن ضروري دانستند. از ديدگاه آنان اولويت روش هاي تجاري سازي به ترتيب پروژه هاي مشترک، ارايه خدمات مشاوره، صدور پروانه هاي بهره برداري و تشكيل شركت هاي تجاري بوده است. |
كليد واژه: تجاري سازي، تحقيقات دانشگاهي، صنعت و دانشگاه، انتقال فناوري، کارآفريني |
نسخه قابل چاپ |