پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
سه شنبه 12 اردیبهشت 1391 11:16 AM
5 : سياست علم و فناوري پاييز 1390; 4(1):63-76. |
پيش بيني موفقيت تجاري سازي ايده هاي نوآورانه با استفاده از شبکه عصبي مصنوعي؛ مطالعه موردي مخترعان و نوآوران استان يزد |
ميرغفوري سيدحبيب اله,صادقي آراني زهرا*,جعفرنژاد احمد |
* دانشگاه تهران |
اگر چه يافته هاي بشري در ارتقاء کيفيت زندگي و توسعه سطح رفاه جامعه و توسعه اقتصادي و اجتماعي نقش به سزايي ايفا مي کند اما اين يافته ها تا زماني که جنبه کاربردي پيدا نکرده و به بازار عرضه نشوند يا در دسترس متقاضيان قرار نگيرند از اهميت لازم برخوردار نبوده و نمي توانند هزينه هاي تحقيق را جبران کند. شواهد متعدد از سراسر دنيا حاکي از اين است که هر چند تعداد کثيري از تحقيقات از نظر فني موفق بوده اند، اما تنها درصد اندکي از آنها در زمينه تجاري سازي به موفقيت دست يافته اند که اين امر نشان دهنده پيچيدگي فرآيند تجاري سازي است. در اين راستا، شناسايي عوامل موثر بر تجاري سازي اين ايده ها و پيش بيني احتمال موفقيت آن ها مي تواند مخترعين و نوآوران را در تجاري سازي ياري رساند. بر اين اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسي عوامل موثر بر تجاري سازي اقدامات نوآورانه و پيش بيني موفقيت آن ها در استان يزد انجام گرفته است. در اين راستا، ابتدا متغيرهاي موثر برتجاري سازي اختراعات و ابتکارات شناسايي شده و سپس بهترين مدل شبکه عصبي مصنوعي براي پيش بيني احتمال موفقيت اين اختراعات ارائه گرديده است. نتايج اين تحقيق نشان داده است که متغيرهاي جمعيت شناختي، عوامل فردي- شخصي، فني- فناورانه، بازار، مالي و اداري - قانوني بر موفقيت تجاري سازي تاثيرگذارند. همچنين در ميان مدل هاي اجرا شده، مدل پرسپترون چندلايه (MLP) همراه باالگوريتم پس انتشار خطا (EBP) با 2 لايه پنهان با تابع محرک سيگموئيد در لايه هاي پنهان و تابع محرک خطي در لايه خارجي هم در درصد جواب صحيح و هم در ساير معيارهاي کارايي از وضعيت بهتري برخوردار است. |
كليد واژه: اقدامات تجاري نوآورانه، شبکه هاي عصبي مصنوعي، نوآوران و مخترعين استان يزد |
![]() |
نسخه قابل چاپ |