پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
سه شنبه 12 اردیبهشت 1391 11:16 AM
1 : سياست علم و فناوري پاييز 1390; 4(1):1-16. |
تعيين و تبيين عوامل فردي موثر در تجاري سازي نتايج پژوهشي؛ مطالعه موردي دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات |
جاهد حسين علي*,آراسته حميدرضا,جعفري پريوش |
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم و تحقيقات |
ايده ها و دستاوردهاي پژوهشي دانشگران نظام آموزش عالي در صورت تجاري شدن مي تواند به ثروت آفريني، کارآفريني و در نهايت منجر به توسعه و رفاه اجتماعي و اقتصادي شود. براي تحقق تجاري سازي يافته هاي علمي لازم است فرايند، روش ها و عوامل شکل دهنده و زمينه ساز مشخص شوند تا در تصميم گيري براي تجاري سازي مورد استفاده قرار گيرند. به دليل جايگاه والاي نيروهاي علمي در اين عرصه، اين مقاله به تعيين و تبيين عوامل فردي موثر در تجاري سازي نتايج پژوهشي و تبيين روابط بين اين عوامل پرداخته است. روش تحقيق آن از نوع ترکيبي و جامعه آماري، شامل مديران ارشد و مديران پژوهشي و فناوري و اعضاي هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات و مديران ارشد و مديران پژوهشي و فناوري سازمان هاي طرف قرارداد با اين دانشگاه است. براي نمونه گيري در بخش مطالعه کيفي از نمونه گيري هدفمند و در بخش کمي از نمونه گيري تصادفي طبقه اي استفاده شده است. ابزار جمع آوري اطلاعات شامل مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته است. براي تجزيه و تحليل داده ها از آزمون هاي آماري همچون آزمون هاي تي، آنوا، فريدمن و تحليل عاملي تاييدي به روش مولفه هاي اصلي استفاده شده است. نتايج پژوهش نشان گر تاثير عواملي فردي شامل خودکارآمدي، موفقيت طلبي، قدرت طلبي، خلاقيت و نوآوري، رقابت طلبي و منبع کنترل دروني در تجاري سازي نتايج پژوهشي است. در تبيين روابط اين عوامل، علاوه بر اولويت بندي آنها، بررسي روابط بين عوامل نشان داد که تمامي آنها رابطه همبستگي معناداري با يکديگر دارند و بيشترين بار عاملي مربوط به متغيرهاي خودکارآمدي و موفقيت طلبي است. |
كليد واژه: تجاري سازي، آموزش عالي، نتايج پژوهشي، عوامل فردي |
![]() |
نسخه قابل چاپ |