پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
سه شنبه 12 اردیبهشت 1391 11:15 AM
6 : سياست علم و فناوري زمستان 1390; 4(2):75-89. |
تبيين مرجعيت علمي براي نهادهاي علمي کشور با رويکرد تئوري مفهوم سازي بنيادي |
گودرزي غلامرضا,رودي كميل* |
مرجعيت علمي، اول بار توسط مقام معظم رهبري در ديدار با دانشجويان و اساتيد دانشگاه امام صادق (ع) در عيد غدير سال 1384 عنوان گرديد. گرچه در نگاه نخست به نظر مي رسد واژه اي است كه همه از آن مفهوم واحدي در ذهن دارند، اما در حقيقت هر كسي جنبه يا بخشي از آن را درك كرده، در صورت اراده به اقدام، مبتني بر همان عمل مي نمايد. در واقع، بر اساس همين مساله ناهمگوني برداشت ها، مقاله حاضر رسالت خود را شفاف سازي موضوع به منظور برداشتن گام هائي استوار به سمت آن مي داند. مفهوم مرجع و ويژگي هاي آن، علم و رويکردهاي آن به منظور تبيين خطوط کلي پژوهش و حوزه اقدام مورد بررسي قرار مي گيرد. پس از آن با مراجعه به نخبگان، داده هاي بدست آمده از مصاحبه هاي نيمه رهنمودي با بكارگيري استراتژي تئوري مفهوم سازي بنيادي، تجزيه و تحليل شده و با استفاده از اين استراتژي، مدل مفهومي مرجعيت علمي در قالب هفت مقوله و بيست و پنج مفهوم، تبيين مي گردد. |
كليد واژه: مرجعيت علمي، دانشگاه، نهاد علمي، علم، مفهوم سازي بنيادي |
![]() |
نسخه قابل چاپ |