پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
سه شنبه 12 اردیبهشت 1391 11:15 AM
4 : سياست علم و فناوري زمستان 1390; 4(2):41-56. |
الگوي فرآيند تجاري سازي فناوري در موسسات تحقيقاتي دولتي ايران |
گودرزي مهدي*,بامدادصوفي جهانيار,اعرابي سيدمحمد,اميري مقصود |
* دانشكده مديريت و حسابداري، دانشگاه علامه طباطبايي |
تجاري سازي فناوري هاي توسعه يافته در موسسات تحقيقاتي دولتي، نقش بي بديلي در توسعه نظام ملي نوآوري كشورها و افزايش سطح رفاه در جوامع مختلف بازي مي كند چرا كه در صورت تجاري نشدن فناوري هاي توسعه يافته در مراكز تحقيقاتي مختلف جهان، شايد بسياري از فناوري هايي كه امروزه از آنها به راحتي در زندگي روزمره استفاده مي شود، در دسترس نبودند و حتي تصور استفاده از آنها در ذهن ها نمي گنجيد. با نگاهي گذرا به عملكرد موسسات تحقيقاتي دولتي مي توان دريافت كه علي رغم توانمندي هاي فراوان در توسعه فناوري، بسياري از آنها در امر تجاري سازي فناوري ناموفق عمل مي نمايند. از اين رو، در اين مقاله تلاش شده تا پس از مروري گذرا بر پيشينه تحقيق و طبقه بندي برخي از الگوهاي تجاري سازي ارايه شده در حوزه مديريت فناوري، با انجام شش مطالعه موردي در دو پژوهشگاه دولتي كشور، الگويي براي تجاري سازي فناوري در موسسات تحقيقاتي دولتي ارايه شود. نتايج حاصل از اين مطالعه نشان مي دهد كه فرآيند تجاري سازي فناوري در پژوهشگاه هاي دولتي داراي شش مرحله اصلي و چهارده مرحله فرعي يا گام تجاري سازي مي باشد كه اين گام ها در درون مراحل اصلي قرار داشته و به ترتيب طي مي شوند. علاوه بر اين، در طي هر گام تجاري سازي، امكان انجام هشت فعاليت وجود دارد كه در اين بين، فعاليت هاي توسعه و مستندسازي فناوري، مذاكره و لابي گري با ذي نفعان و نيز هماهنگي و اتخاذ تصميم از اهميت بسيار بيشتري نسبت به ساير فعاليت ها برخوردار هستند. |
كليد واژه: الگوي فرايندي، موسسه تحقيقاتي دولتي، تجاري سازي فناوري، تحقيق و توسعه |
نسخه قابل چاپ |