پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391 5:10 PM
7 : روان شناسي باليني زمستان 1389; 2(4 (پياپي 8)):61-72. |
|
مقايسه اثربخشي آموزش هاي ذهن آگاهي و تنظيم هيجان بر سلامت روان جانبازان شيميايي |
|
نريماني محمد,آرياپوران سعيد*,ابوالقاسمي عباس,احدي بتول |
|
* دانشگاه محقق اردبيلي، اردبيل، ايران |
|
مقدمه: سلامت روان پايين يکي از مشکلات روان شناختي جانبازان شيميايي است. هدف پژوهش حاضر مقايسه اثربخشي آموزش هاي ذهن آگاهي و تنظيم هيجان بر سلامت روان جانبازان شيميايي بود.
روش: روش پژوهش حاضر آزمايشي (پيش آزمون، پس آزمون و پيگيري) با استفاده از دو گروه آزمايش و يک گروه کنترل بود. 47 نفر از جانبازان شيميايي داراي نمره بالا در پرسشنامه سلامت عمومي از شهرستان سردشت، به صورت تصادفي انتخاب و سپس در سه گروه آموزش ذهن آگاهي، آموزش تنظيم هيجان و کنترل جايگزين شدند. براي گروه اول آموزش ذهن آگاهي مبتني بر کاهش استرس و براي گروه دوم آموزش تنظيم هيجان اعمال شد و به گروه کنترل هيچ آموزشي داده نشد. جمع آوري داده ها با کمک پرسشنامه سلامت عمومي انجام شد. براي تجزيه و تحليل داده ها از تحليل واريانس با اندازه گيري مکرر استفاده شد.
يافته ها: يافته هاي نشان داد که ميانگين نمرات سلامت روان در گروه آموزش ذهن آگاهي نسبت به گروه آموزش تنظيم هيجان و در گروه آموزش تنظيم هيجان نسبت به گروه کنترل در پس آزمون و پيگيري به طور معني داري بهبود يافته است. همچنين يافته ها نشان داد که ميانگين نمرات علايم جسماني، اضطراب، افسردگي و اختلال در عملکرد اجتماعي در گروه هاي آزمايش نسبت به گروه کنترل در پس آزمون و پيگيري کاهش معني دار داشته است.
نتيجه گيري: يافته هاي پژوهش حاکي از اثربخشي آموزش هاي ذهن آگاهي و تنظيم هيجان بر بهبود سلامت روان جانبازان شيميايي است. بنابراين، توجه به اثربخشي ذهن آگاهي و تنظيم هيجان بر سلامت روان در جانبازان شيميايي از اهميت ويژه اي برخوردار است.
|
|
كليد واژه: ذهن آگاهي، تنظيم هيجان، سلامت روان، جانبازان شيميايي |
|
![](http://sid.ir/fa/image/PDF.gif) |
نسخه قابل چاپ
|