0

بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  5:03 PM

 6 : روان شناسي باليني تابستان 1390; 3(2 (پياپي 10)):55-65.
 
توجه پايدار و بازداري پاسخ در کودکان مبتلا به نارسايي توجه/ فزون کنشي در مقايسه با کودکان عادي
 
نظيفي مرتضي,رسول زاده طباطبايي سيدكاظم*,آزادفلاح پرويز,مرادي عليرضا
 
* گروه روان شناسي، دانشگاه تربيت مدرس، تهران، ايران
 
 

مقدمه: توجه پايدار و بازداري پاسخ دو متغير از آزمون عملکرد پيوسته و مولفه هاي مهمي از کنش هاي اجرايي اند. هدف اين پژوهش بررسي اين متغيرها در کودکان مبتلا به نارسايي توجه/ فزون کنشي در مقايسه با کودکان عادي بود.
روش: 21 کودک مبتلا به نارسايي توجه/ فزون کنشي و 21 کودک عادي 11-6 ساله با شيوه در دسترس از مدارس تهران انتخاب شدند و مقياس سوانسون، نولان و پلهام- ويرايش چهارم، آزمون ريون رنگي کودکان و آزمون عملکرد پيوسته در مورد آنها اجرا شد. داده ها با روش تحليل کواريانس چند متغيري و سپس آزمون هاي تحليل کواريانس تک متغيري جداگانه تحليل شدند. نمرات هوش به عنوان متغير همپراش مورد استفاده قرار گرفتند.
يافته ها: نتايج نشان داد که اثر متغير همپراش تنها بر زمان واکنش آزمون عملکرد پيوسته معنادار است. اثر عضويت گروهي بر ترکيب خطي متغيرهاي وابسته، طبق آماره پيلايي در سطح کوچکتر از
0.001 معنادار بود. به منظور کنترل تورم آلفا، تصحيح بنفرني روي سطوح معناداري انجام شد. نتايج آزمون هاي تک متغيري نشان داد که تفاوت هاي گروهي در هر سه متغير وابسته توجه پايدار، بازداري پاسخ و زمان واکنش همگي معنا دارند.
نتيجه گيري: کودکان مبتلا به نارسايي توجه/ فزون کنشي در هر سه متغير آزمون عملکرد پيوسته ضعيف تر از کودکان عادي عمل کردند.

 
كليد واژه: توجه پايدار، اختلال نارسايي توجه/ فزون کنشي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها