0

بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  5:01 PM

 4 : روان شناسي باليني پاييز 1390; 3(3 (پياپي 11)):29-39.
 
نقش راهبردهاي نظم جويي شناختي هيجان در اختلال هاي دروني سازي کودکان
 
مشهدي علي*,ميردورقي فاطمه,حسني جعفر
 
* گروه روان شناسي، دانشگاه فردوسي مشهد، مشهد، ايران
 
 

مقدمه: نظم جويي هيجان مولفه مرکزي در سازماندهي رفتار سازگارانه و جلوگيري از بروز هيجان هاي منفي و رفتارهاي ناسازگارانه مي باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسي نقش راهبردهاي نظم جويي شناختي هيجان در اختلال هاي دروني سازي کودکان (افسردگي و اضطراب) صورت گرفت.
روش: در قالب يک طرح همبستگي، با استفاده از روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي از ميان دانش آموزان پايه سوم، چهارم و پنجم ابتدايي مدارس دولتي شهر مشهد در سال تحصيلي 90-89، تعداد 531 دانش آموز شامل 254 نفر پسر و 261 نفر دختر انتخاب شدند و پرسشنامه راهبردهاي نظم جويي شناختي هيجان فرم کودکان، مقياس اضطراب چند بعدي کودکان و مقياس افسردگي کودکان را تکميل نمودند. تجزيه و تحليل داده ها با استفاده از ضريب همبستگي پيرسون و تحليل رگرسيون چند متغيري به شيوه گام به گام انجام شد.
يافته ها: ضرايب همبستگي پيرسون نشان داد که راهبردهاي ملامت خود، نشخوارگري، فاجعه سازي و ملامت ديگران رابطه مثبت با اضطراب و افسردگي دارند. در حاليکه رابطه راهبردهاي پذيرش، تمرکز مجدد مثبت، تمرکز مجدد بر برنامه ريزي و ارزيابي مجدد مثبت با هر دو مولفه اضطراب و افسردگي منفي بود. همچنين راهبرد ديدگاه گيري فقط با اضطراب به صورت منفي همبسته بود. نتايج تحليل رگرسيون چند متغيري به شيوه گام به گام نشان داد که راهبردهاي نظم جويي شناختي هيجان نشخوارگري، فاجعه سازي، ملامت خويش و تمرکز مجدد بر برنامه ريزي مولفه اضطراب را پيش بيني مي نمايند. علاوه بر اين، راهبردهاي فاجعه سازي، ملامت ديگران، تمرکز مجدد مثبت، پذيرش، تمرکز مجدد بر برنامه ريزي و نشخوارگري مولفه افسردگي را مورد پيش بيني قرار دادند.
نتيجه گيري: از يافته هاي اين پژوهش استنباط مي شود که يکي از عوامل مهم در بروز اختلال هاي روان شناختي کودکان راهبردهاي شناختي است که آنها براي نظم دهي هيجان هاي خود بعد از تجربه رويداد تهديدآميز به کار مي گيرند. بنابراين در برنامه هاي درماني بايد توجه خاصي به راهبردهاي شناختي به ويژه راهبردهاي ناسازگارانه از قبيل ملامت خود، نشخوارگري، پذيرش و فاجعه سازي صورت گيرد.

 
كليد واژه: راهبردهاي نظم جويي شناختي هيجان، اختلال هاي دروني سازي، افسردگي، اضطراب
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها