0

بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  4:58 PM

 6 : روان شناسي باليني زمستان 1390; 3(4 (پياپي 12)):51-58.
 
بررسي ميزان اضطراب جدايي کودکان و اثربخشي بازي درماني با رويکرد رفتاري - شناختي بر کاهش آن
 
عبدخدايي محمدسعيد*,صادقي اردوبادي آفرين
 
* گروه روان شناسي، دانشگاه فردوسي مشهد، مشهد، ايران
 
 

مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسي ميزان اضطراب جدايي کودکان و اثربخشي بازي درماني مبتني بر رويکرد رفتاري - شناختي بر کاهش اضطراب جدايي آنان بود.
روش: جامعه تحقيق را کودکان مهد کودک هاي منطقه 2 شهرداري شهر مشهد تشکيل مي دادند. تعداد نمونه، در بخش اول مطالعه 358 نفر بودند که با روش نمونه گيري تصادفي چندمرحله اي انتخاب شدند و براي بخش دوم مطالعه 30 کودک داراي اضطراب جدايي که والدينشان رضايت شرکت در جلسات بازي درماني را داشتند با گمارش تصادفي در دو گروه آزمايش و گواه قرار گرفتند. ابزار اندازه گيري پرسشنامه علائم مرضي کودکان بود. براي گروه آزمايش 10 جلسه بازي درماني با رويکرد شناختي رفتاري انجام شد.
يافته ها: در بخش اول مطالعه از 358 نفر شرکت کننده 13.97 درصد داراي اضطراب جدايي تشخيص داده شدند و در بخش دوم مطالعه تفاوت معني داري بين ميزان اضطراب جدايي آزمودني هاي گروه آزمايش در مقايسه با گروه گواه در مراحل پس آزمون و پيگيري مشاهده شد و اضطراب جدايي آزمودني هاي گروه آزمايش کاهش چشمگيري را نشان داد.
نتيجه گيري: ميزان اضطراب جدايي در کودکان از آمار قابل توجهي برخوردار است و با توجه به پيامدهاي نامطلوب آن از جمله مشکلات حضور در مدرسه، درمان آن حائز اهميت است و کودکاني که برنامه درماني را دريافت مي کنند، پس از درمان و همچنين مرحله پيگيري کاهش معني داري در اضطراب جدايي نشان مي دهند و اين درمان با توجه به جذابيت آن براي کودکان توصيه مي شود.

 
كليد واژه: اضطراب جدايي، بازي درماني، شناختي - رفتاري، اضطراب کودکان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها