پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1391 1:44 PM
6 : تحقيقات فرهنگي ايران زمستان 1388; 2(4 (پياپي 8)):179-208. |
رسانه و فرهنگ سازي |
دهشيري محمدرضا* |
* دانشكده روابط بين الملل وزارت امور خارجه |
اين مقاله به منظور بررسي تاثيرات رسانه بر فرهنگ سازي، ابتدا به تبيين لايه هاي شش گانه فرهنگ شامل: باورها، ارزش ها و هنجارها (به عنوان هسته فرهنگ) و نماد ها و اسطوره ها، آيين ها و آداب و رسوم، و فناوري ها، مهارت ها و نوآوري ها (به عنوان پوسته فرهنگ) مي پردازد. سپس با واکاوي مفهومي فرهنگ سازي مشتمل بر فرهنگ پذيري (به معناي تاثيرگذاري بر هسته و پوسته فرهنگ) و فرهنگ گرايي (به معناي تاثيرگذاري بر پوسته فرهنگ) و با بهره گيري از نظريه هاي ارتباطي، به تجزيه و تحليل تاثيرات فرهنگي رسانه ها در عرصه هاي انديشه پردازي، ارزش گذاري، هنجار سازي، نماد سازي، جامعه پذيري، الگوسازي و نوآوري رفتاري مبادرت مي ورزد و اين فرضيه را مورد آزمون قرار مي دهد که رسانه ها در عرصه هسته فرهنگ از توان تعليمي و تثبيتي در زمينه فرهنگ پذيري برخوردارند و در مورد پوسته فرهنگ داراي توان تغيير رفتارها و الگوهاي اجتماعي در جهت فرهنگ گرايي هستند. نگارنده در پايان، استلزامات چشم انداز مثبت فعاليت هاي رسانه اي در عرصه فرهنگ سازي را خاطرنشان مي سازد. |
كليد واژه: آيين، ارتباطات، ارزش، باور، جامعه پذيري، رسانه، فرهنگ سازي، فرهنگ پذيري، فرهنگ گرايي، نماد، هنجار |
![]() |
نسخه قابل چاپ |