0

بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1391  1:35 PM

 6 : تحقيقات فرهنگي ايران زمستان 1389; 3(4 (پياپي 12)):131-156.
 
تلويزيون و تاثيرات کاشتي آن بر هويت فرهنگي ايرانيان
 
باهنر ناصر,كيذقان طاهره
 
 
 

اين مقاله به بيان تاثيرات تلويزيون در عرصه فرهنگ با تاکيد بر مقوله هاي هويت قومي و ملي مي پردازد. نتايج طرح شده که حاصل بخشي از يک پژوهش علمي در مرکز تحقيقات صدا و سيما است نشان مي دهد از سويي در سه بخش برنامه هاي طنز، خبر و سريال در برخي مقوله هاي هويت پيام هايي به طور متوالي از تلويزيون ايران پخش شده و بينندگان در معرض اين پيام ها قرار گرفته اند، و از سوي ديگر تماشاي تلويزيون تاثيري بر هويت قومي افراد نداشته است. در رابطه با هويت ملي نيز نتايج رگرسيون چند متغيره ثابت مي کند ميزان تماشاي تلويزيون پس از متغيرهاي گستره شبکه ارتباطي و ميزان اعتماد به نفس افراد وارد معادله شده و به عنوان سومين عامل تاثير گذار شناخته شده است. در مجموع، به رغم اينکه تلويزيون ايران در مورد هرکدام از مقوله هاي مورد بررسي هويت، پيام هايي را توليد و پخش مي کند، اما اين پيام ها در کنار ساير عوامل تاثيرگذارند و تلويزيون پس از ساير متغير هاي نظام اجتماعي، عامل موثري بر نگرش مخاطبان در مورد هويت بوده است. همچنين اين بررسي نشان داد برخلاف نظريه کاشت گربنر، در ايران تلويزيون بر ذهن مخاطبان تاثير کاشتي نداشته و مردم بيشتر تحت تاثير ساير متغيرهاي نظام اجتماعي هستند.

 
كليد واژه: ارتباطات، ايران، تاثيرسنجي، تحليل محتوا، تلويزيون، فرهنگ، کاشت، هويت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها