0

بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1391  1:33 PM

 1 : تحقيقات فرهنگي ايران زمستان 1389; 3(4 (پياپي 12)):1-21.
 
تحليل روايت در آگهي هاي داستاني تلويزيون
 
گيويان عبداله,احمدي شهرام
 
 
 

يک آگهي تبليغاتي به مثابه متني رسانه اي از تمهيدات گوناگوني براي انتقال پيام به مخاطبان خود استفاده مي کند. در ميان اين تمهيدات، روايت و روايت گري عامل مهمي در صورت بندي متن آگهي است و ساختار روايتي بسياري از آگهي هاي تلويزيوني، از ويژگي ها و عناصر يک داستان کوتاه بهره مي گيرد. حوزه هاي روايت شناسي، تبليغات و بازاريابي، مطالعات تلويزيون و ارتباطات، در سامان يافتن هدفمند واحدهاي متني اين نوع آگهي ها دخالت مي کنند و از سويي ديگر به همراه رمزگان فرهنگي، مجراي ارتباط متن با جهان خارج از آن به شمار مي روند. نقطه آغاز پژوهش، بر اساس تمايز نظري ميان روايت و داستان، تفکيک ميان «آگهي هاي داستاني» از آگهي هايي است که ساختار داستاني بر روايت آنها غالب نيست. در وهله نخست، با بررسي پهنانگر، آگهي هاي داستاني مورد مطالعه از منظر ساختار روايت به چهار دسته مختلف تقسيم شده است. کنشگران دخيل در اين آگهي ها نيز بر اساس نحوه ارتباط با کالاها و موضوعات مورد تبليغ، به چهار نوعِ کلي دسته بندي شده اند. در نهايت، با اتخاذ رويکردهاي نشانه شناسي و تحليل گفتمان انتقادي، مطالعه عمقي نمونه ها نشان مي دهد قطب بندي اشخاصِ داستاني در اين متون بر «مصرف» يا «اطلاعِ» آنها از ويژگي هاي کالاها و خدمات مبتني است و اين آگهي ها به دليل ماهيت متني خود، امکان خوانش هايي متفاوت و گاه متضاد با خوانش آرماني و رسمي را فراهم مي سازند.

 
كليد واژه: تبليغات تلويزيوني، تحليل روايت، تحليل گفتمان انتقادي، نشانه شناسي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها