پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 9:33 PM
6 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي پاييز و زمستان 1380; 7(4-3 (22-21)):173-216. |
اقتصاد آموزش و جايگاه آن در نظام آموزش عالي ايران |
نادري ابوالقاسم* |
* سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور |
سابقه توجه به آموزش در ادبيات اقتصادي به دوران قبل از آدام اسميت بر ميگردد، هر چند كه اقتصاد آموزش به عنوان شاخه اي مستقل از اوايل دهه 1960 وارد جريان اصلي علم اقتصاد شد. از آن زمان تاكنون دامنه موضوعات تحت بررسي اقتصاد آموزش تنوع و گستردگي بسياري يافته است. يكي از اهداف اصلي اين مقاله كاوش و مطالعه تفصيلي جايگاه آموزش در ادبيات اقتصادي و روند شكل گيري اقتصاد آموزش به همراه تحول و تنوع در دامنه موضوعات تحت پوشش اين شاخه از علوم بشري است. در كنار اين هدف، جايگاه اين علم در نظام آموزش عالي ايران نيز مورد كاوش قرار گرفته است. در اين راستا، اين نتايج حاصل شده اند، كه (1) در بدو شكل گيري «اقتصاد آموزش» موضوعات غالب در اين رشته بر مطالعه اثر آموزش بر اقتصاد و تحليلهاي اقتصادي درتوليد خدمات آموزشي و تحقيقاتي نيز گسترش يافته و اين محورها برجستگي ويژه اي پيدا كرده است، و (2) به رغم سابقه طولاني و گستردگي دامنه موضوعات علم اقتصاد آموزش، اقتصاد و نظامهاي آموزشي كشور با مشكلات عديدهاي مواجه اند كه پرداختن به اين مشكلات از زمينه هاي متخصصان اقتصاد آموزش است. يكي از دلايل اصلي اين وضعيت آن است كه در نظام آموزش عالي ايران نه تعليم و تربيت «اقتصاد دانان آموزش» جايگاهي دارد و نه به تحقيقات لازم در اين خصوص بهاي لازم داده مي شود. براي حل بخشي از مشكلات مذكور، تأسيس و راه اندازي گرايش اقتصاد آموزش به مثابه يك راه حل اساسي پيشنهاد شده است. |
كليد واژه: |
![]() |
نسخه قابل چاپ |