پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 9:32 PM
3 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي پاييز و زمستان 1380; 7(4-3 (22-21)):71-106. |
ارزشيابي تمايل شركتهاي صنعتي به كسب دانش از دانشگاه با استفاده از مطلوبيت چند صفتي؛ مطالعه موردي شركت هاي صنعت الكترونيك |
انتظاري يعقوب* |
* موسسه پژوهش و برنامه ريزي آموزش عالي |
با جهاني شدن اقتصاد و تغيير فزاينده فناوري (تكنولوژي)، رقابت اقتصادي بين كشورها در سطح كلان و بين شركتها در سطح خرد تغيير ماهيت داده و فزوني گرفته است. در چنين وضعيت رقابتي، تنها بنگاه هايي توانايي حفظ حيات خود را دارند كه بتوانند در مقابل رقباي جهاني خود به مزيت رقابتي دست يابند. شرط دستيابي بنگاه به مزيت رقابتي تكوين قابليتهاي فناورانه به عنوان نهاده، و نوآوري فناورانه به مثابه ستاده است. اين مهم عملي نخواهد شد مگر با كسب پيوسته و موثر دانش. بنابراين، شرط بقاي بنگاه هاي اقتصادي در فرآيند جهاني شدن، كسب پيوسته دانش است. بنگاه با روشهاي مختلفي مي تواند دانش مورد نياز خود را كسب كند: 1- انجام تحقيق و توسعه در داخل بنگاه، 2- سفارش تحقيق به دانشگاه، 3- خريد ليسانس و حق امتياز از خارج، 4- مهندسي معكوس، 5- يادگيري در فرآيند عمل. با توجه به مشخصه هاي مختلف اين روشها، بنگاه ارزشهاي مختلفي براي آنها قائل است. از اين رو، تمايل آن براي كسب دانش بوسيله آنها متفاوت است. در اين مقاله، تمايل بنگاه ها در صنعت الكترونيك ايران به كسب دانش، از روشهاي فوق با استفاده از تكنيك مطلوبيت چند صفتي اندازه گيري شده و اين نتيجه حاصل شده است كه اولا، بنگاه ها تمايل اندكي به كسب دانش دارند. ثانيا بيشتر تمايل را، بترتيب، به كسب دانش از طريق تحقيق و توسعه در داخل بنگاه و تحقيقات دانشگاهي نشان مي دهند. |
كليد واژه: |
![]() |
نسخه قابل چاپ |