0

بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  9:32 PM

 6 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي بهار و تابستان 1381; 8(2-1 (24-23)):119-143.
 
مباني نظري الگوهاي ارزشيابي آموزشي
 
موسي پور نعمت اله*
 
* بخش علوم تربيتي دانشكده شهيد باهنر كرمان
 
 

به هنگام ارزشيابي آموزشي تصميم هاي متعددي بايد اتخاذ گردد. دانش و معرفت‌هايي كه به ارزشياب در تصميم گيري هاي خود كمك مي كنند «مباني» ناميده مي‌شوند. سوال ابن است كه مباني ارزشيابي آموزشي چه هستند. در اين مقاله تلاش مي شود تا بر پايه توصيفي از فعاليت هاي عمده ارزشيابي آموزشي مباني اصلي آن با «عناوين اخلاقي»، «معرفت شناختي» و «سياسي» معرفي مي‌شوند در بحث از مباني اخلاقي، به مساله «ارزش» در فرايند ارزشيابي اشاره مي شود و از عيني گرايي و ذهني گرايي اخلاقي سخن به ميان مي آيد و به دو مكتب عمده ذهني گرايي اخلاقي، يعني سودمندگرايي و شهود گرايي پرداخته مي شود در بحث از مباني معرفت شناختي، انگاره‌هاي تجربي گرايي، طبيعت گرايي و تعددگرايي معرفي مي‌شوند و با طرح متغير هاي اساسي هر يك از آنها، مقايسه‌اي بين آنها انجام مي شود در بحث از مباني سياسي، دو جهت گيري اساس «تاكيد بر نقش دولت» و «تاكيد بر نقش عامه» و بنيادها و پيامد هاي هر يك از آنها مورد نظر قرار مي گيرد در ضمن توضيح هر يك از مباني، به ذكر جايگاه هر يك از الگو هاي ارزشيابي اقدام مي شود و در پايان نيز ارتباط الگوهاي ارزشيابي با جنبه‌هاي مختلف هر يك از مباني اخلاقي، سياسي و معرفت شناسي نشان داده مي شود.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها