پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 9:27 PM
4 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي زمستان 1381; 8(4 (26)):119-182. |
آسيب شناسي بيگانگي اجتماعي- فرهنگي بررسي انزواي ارزشي در دانشگاه هاي دولتي تهران |
محسني تبريزي عليرضا* |
* دانشکده علوم اجتماعي دانشگاه تهران |
در پرتو مباني نظري تحقيق، ضمن تدوين 7 فرضيه که ناظر بر رابطه متغير اصلي حقيقي (انزواي ارزشي) و روابط ميان هر يک از متغير هاي علي بود، با کاربرد روش پيمايش و استفاده از تکنيک پرسشنامه هدايت شده از 144 نفر دانشجو، که از بين 91605 نفر دانشجويان شاغل به تحصيل در در سه مقطع ليسانس، فوق ليسانس و دکتري در دانشگاههاي دولتي شهر تهران در سال تحصيلي 80-79 و به طريق نمونه گيري طبقه اي با دقت احتمالي مطلوب d=0/05 و ظريب اطمينان 95 درصد انتخاب شده بودند، اطلاعات مربوط به ابعاد آسيب شناختي فرهنگي در محيط هاي دانشجويي جمع آوري گرديد. بر اساس نتايج حاصل از مدل تبييني تحليل مسير انزواي ارزشي، مي توان استدلال کرد که اين متغير متاثر از عوامل مختلفي است که در شبکه اي از روابط علي با يکديگر و به صورت مرکب و مجموع قرار دارند و کل تغييرات آن را مجموع متغيرهاي علت (X) بيان مي کند. در اين مدل، متغيرهاي مطلوبيت شرايط خانوادگي، مطلوبيت شرايط آموزشي، SES، رضايت از زندگي، احساس ستيز با والدينو ضديت با جامعه هم ، به طور مستقيم و هم به طور غير مستقيم، بر انزواي ارزشي اثر گذاشته اند. همچنين انزواي ارزشي بازتابي از تاثيرات متقابل متغيرهاي علت و منتج از مجموعه از خوردهاي اين عوامل است. |
كليد واژه: |
![]() |
نسخه قابل چاپ |