0

بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  9:26 PM

 5 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي بهار و تابستان 1382; 9(2-1 (28-27)):127-155.
 
رويكردي اساسي در بررسي سلامت رواني دانشجويان «مدلي براي مداخله»
 
جزايري عليرضا*,قهاري شهربانو
 
* دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
 
 

بهداشت رواني فقدان بيماري رواني و حالتي از سلامتي را در بر مي گيرد. در اين راستا يکي از اهداف سازمان جهاني بهداشت کاهش ميزان بروز بيماريهاي رواني است. بار مالي و اجتماعي بيماريهاي رواني فشار بزرگي را به دولتهاي اکثر جوامع وارد مي سازد. افت عملکرد و کاهش بهره وري اقتصادي جمعيتهاي مبتلا به بيماري رواني واقعيتي انکارناپذير است. با توجه به اين که اکثر مبتلايان به بيماري رواني جوانان هستند، توجه و اهتمام دولتها در سراسر دنيا به اين امر ضروري است. متاسفانه بخشي از جوانان که به بيماري رواني مبتلا مي شوند، دانشجويان هستند. همان طور که مشکلات و بيماريهاي رواني دانشجويان مي توانند لطمه جبران ناپذيري به جوامع وارد سازند، ارتقاي سطح بهداشت رواني و درمان مشکلات رواني دانشجويان از اموري است که بايد جدي گرفته شود. بدين منظور مطالعه اي در راستاي بررسي سلامت رواني دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي انجام شد. جامعه آماري شامل کليه دانشجويان ورودي سال 1379 رشته روانشناسي باليني دانشگاه آزاد اسلامي واحد تنکابن بودند که از بين آنها 120 نفر (60 زن و 60 مرد) به صورت تصادفي انتخاب شدند. چون هدف پژوهش بررسي ميزان فراواني افسردگي در اين دانشجويان بوده است پرسشنامه افسردگي بک در اختيار آنها قرار گرفت.

نتايج نشان دادند که 29.82% کل دانشجويان افسرده بودند که از اين تعداد 19.1% افسردگي خفيف، 6.66% افسردگي متوسط، 3.33% افسردگي نسبتا شديد و 0.83% افسردگي شديد داشتند. ميانگين افسردگي دانشجويان دختر بيشتر از دانشجويان پسر بوده است (9.8 و 6.5) و اين تفاوت از نظر آماري معني دار بود (P<0.05). ميانگين افسردگي دانشجويان مجرد بيشتر از دانشجويان متاهل بوده است (5.4 و 3.2) و اين تفاوت از نظر آماري معني دار بوده است (P<0.01). ميانگين افسردگي دانشجويان غير بومي بيشتر از دانشجويان بومي بوده است (6.7 و 4) و اين تفاوت از نظر آماري معني دار بوده است (P<0.05). در همين راستا، مدلهايي براي مداخله در زمينه پيشگيري و درمان بيماريهاي رواني در دانشجويان پيشنهاد شده است. برخي از دانشگاه هاي دنيا اين مدلهاي مداخله اي را براي کمک به دانشجويان و ارتقاي سطح سلامت رواني آنها به کار مي گيرند. به نظر مي رسد که تلفيقي از راهکارها و راهبردهاي مربوط به مدلهاي مختلف دانشگاه هاي خارج از کشور را مي توان در دانشگاه هاي کشورمان به کار گرفت. در اين مقاله تعدادي از مدلهاي مداخله اي ارائه شده اند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها