پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 9:25 PM
2 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي بهار و تابستان 1382; 9(2-1 (28-27)):43-71. |
بررسي شيوه هاي اسناد علي و راهبردهاي يادگيري در دانشجويان و رابطه آنها با هوش، خلاقيت، جنسيت و رشته تحصيلي |
حسيني نسب سيدداوود*,ساكن آذري رعنا,تاج الديني پرويز |
* دانشگاه تبريز |
هدف پژوهش حاضر تعيين وضعيت اسناد علي و راهبردهاي يادگيري در دانشجويان تبريز و نيز رابطه آنها با متغيرهاي هوش، خلاقيت، جنسيت و رشته تحصيلي بوده است. براي اين منظور، 500 دانشجوي دختر و پسر به صورت تصادفي منظم از بين کليه دانشجويان انتخاب و با استفاده از پرسشنامه خلاقيت، پرسشنامه CDS، پرسشنامه MSLQ و آزمون هوش ريون اطلاعات مورد نياز جمع آوري و تجزيه و تحليل گرديدند. شيوه هاي اسناد علي داراي سه بعد مرکز کنترل، کنترل پذيري و ثبات پذيري، و راهبردهاي يادگيري نيز شامل راهبردهاي يادگيري سطح بالا، سطح پايين و راهبرد خود نظم دهي بوده اند. مطابق نتايج به دست آمده، هر چه افراد از لحاظ بهره هوشي و ميزان خلاقيت در سطح بالاتري قرار داشتند، داراي مرکز کنترل دروني و کنترل پذيري بيشتري نيز بوده اند. همچنين اين افراد (افرادي با ميزان خلاقيت زياد)، در مقايسه با افرادي با سطح خلاقيت پايين، از راهبردهاي يادگيري سطح بالا بيشتر استفاده مي کردند. نتيجه ديگر آن است که دانشجويان گروه هاي مختلف تحصيلي در استفاده از اسنادهاي علي به گونه متفاوتي عمل مي نمودند، به طوري که دانشجويان گروه فني و مهندسي داراي اسناد علي دروني تر، ناپايدار تر و کنترل پذيرتري نسبت به ساير رشته هاي تحصيلي بوده اند؛ در صورتي که در استفاده از انواع مختلف راهبردهاي يادگيري تفاوت معني داري نشان ندادند. مطابق نتايج به دست آمده، بين دانشجويان دختر و پسر در استفاده از شيوه هاي اسناد علي تفاوت معني داري وجود نداشته است؛ اما اين دو جنس در راهبردهاي خود نظم دهي به طور متفاوتي عمل کردند و اين تفاوت به نفع گروه مردان گزارش شد. |
كليد واژه: |
![]() |
نسخه قابل چاپ |