پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 9:24 PM
3 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي زمستان 1382; 9(4 (30)):75-102. |
تعيين نرخ بازده اقتصادي داخلي و فردي و اجتماعي سرمايه گذاري در دوره هاي تحصيلات تكميلي |
جبل عاملي فرخنده* |
* دانشگاه تهران |
در مقاله حاضر به تعيين نرخ بازدهي اقتصادي فردي و اجتماعي در سطوح تحصيلي كارشناسي ارشد و دكتري با توجه به تحليل هزينه _ فايده در ايران براي سال 1379 پرداخته شده است. نتايج حاصل از اين بررسي نشان مي دهد كه نرخ بازدهي اقتصادي فردي در دوره دكتري منفي و براي دوره كارشناسي ارشد مثبت و نرخ بازدهي اقتصادي اجتماعي براي هر دو دوره تحصيلي منفي است. منفي بودن نرخ بازدهي اجتماعي نشان دهنده اين است كه مقدار هزينهاي كه جامعه در قبال دورههاي تحصيلي مذكور متقبل ميشود در قبال فايدههاي آن بسيار بالاست. البته، منفي بودن نرخ بازده اقتصادي اجتماعي براي اين دورههاي تحصيلي به معناي سرمايهگذاري نشدن در اين دورهها نيست، بلکه به اين مفهوم است که جامعه از فارغالتحصيلان مقاطع تحصيلي کارشناسي ارشد و دکتري به خوبي استفاده نميكند. بر اين اساس، چنانچه سياستگذاري دولت در زمينه تربيت نيرو در سطوح تحصيلي يادشده و افزايش سرمايهگذاري در اين خصوص است، براي افزايش بازدهي اقتصادي و گرايش نداشتن افراد به مشاغل متعدد براي کسب درآمد بالاتر، ضرورت بهبود وضعيت دستمزد و حقوق دولتي دارندگان مدارک كارشناسيارشد و دكتري داراي اهميت است. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |