0

بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  9:24 PM

 2 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي زمستان 1382; 9(4 (30)):43-74.
 
تاثير وضعيت اقتصادي – اجتماعي خانوار بر تقاضا براي آموزش ‎عالي
 
قارون معصومه*
 
* مؤسسه پژوهش و برنامه ريزي آموزش عالي
 
 

در اين مقاله به تاثير وضعيت اقتصادي – اجتماعي خانوار بر تقاضا براي آموزشعالي در ايران پرداخته ميشود. رويکرد آن شناسايي عوامل موثر بر تصميمگيري افراد در باره ورود يا عدم ورود به دانشگاهها و موسسات آموزشعالي است.
مطالعات و بررسيهاي انجام شده درباره تقاضا براي آموزشعالي در سطح خرد، به تحليل الگوي انتخاب افراد براي ورود يا عدم ورود به يک مؤسسه آموزش عالي يا تصميم ‎‎گيري خانوار براي سرمايهگذاري در تحصيلات عالي فرزندانشان دلالت دارد. از اين رو الگوهايي معرفي شدهاند که قادر به توصيف انتخاب افراد براي ورود به مؤسسات آموزش عالي باشند.
براين اساس، الگوسازي رفتارتقاضا نيازمند بهره برداري از روشهايي است که امكان توصيف و تخمين تابعي را که متغير وابسته آن فقط دو حالت را اختيار ميکند، فراهم سازد.
در اين تحقيق از مدلهاي دو وجهي (binary choice) استفاده شده است که متغير هاي آنها برگرفته از نظريه سرمايه انساني است.
يافته هاي پژوهشي نشان ميدهند که :
1- اگر سطح تحصيلات سرپرست خانوار ديپلم و بالاتر باشد، به طور متوسط و با فرض ثبات ساير شرايط احتمال ورود فرد به دانشگاه افزايش مي يابد.
2- هرچه تعداد اعضاي خانوار بيشتر باشد ، به طور متوسط احتمال ورود فرد به دانشگاه کمتر مي شود.
3- جنسيت مذکر به طور متوسط با احتمال کمتري وارد دانشگاه مي شود.
4- هرچه فرد روزانه فعاليت اقتصادي بيشتري انجام دهد، احتمال ورود به دانشگاه براي وي کمتر خواهد بود.

5- هر چه زيربناي محل سكونت خانوار (نماينده طبقه اقتصادي اجتماعي ) بيشتر باشد، احتمال ورود فرد به دانشگاه افزايش مي يابد.
6- هرچه سن فرد بيشتر باشد، احتمال ادامه تحصيل وي بيشتر است.
عليرغم محدوديتهاي بسيار از نظر اطلاعات و دادههاي آماري ، نتايج ياد شده در اکثر موارد با نتايج تحقيقات مشابه همخواني و تطابق دارد

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها