پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 9:19 PM
6 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي پاییز 1383; 10(3 (33)):163-193. |
اقتصاد دانش محور و حفظ تماميت نهادي دانشگاه |
دانايي فرد حسن* |
* دانشگاه تربيت مدرس |
در اقتصاد كشاورزي زمين، نيروي كار و منابع طبيعي و در اقتصاد صنعتي سرمايه، ماشينآلات و مديريت عوامل مؤثر بر توليد و تعيين كننده استاندارد زندگي محسوب ميشوند، ولي اقتصاد دانش محور نگاهي نو به علل رشد اقتصادي بلند مدت دارد. در اقتصاد دانش محور علم، فناوري، نوآوري و كارآفريني عوامل موثر بر رشد اقتصادي قلمداد ميشوند. از اين رو، در نظريه هاي جديد رشد اقتصادي دانش به عنوان نوعي متغير برونزا [در اقتصاد] به شمار نميرود، بلكه بخش اصلي و كليدي نظام اقتصادي محسوب ميشود. دانش به عنوان اصليترين نوع سرمايه تلقي ميشود و رشد اقتصادي ريشه در انباشت دانش دارد، زيرا انباشت دانش منشأ فناوري، نوآوري و كارآفريني است. بر اين اساس، نهادهاي توليد و اشاعه دهندة دانش از جمله دانشگاه، نقش كليدي در اقتصاد دانش محور ايفا ميكنند. در اين مقاله ضمن تعريف اقتصاد دانش محور و طبقهبندي دانش، چالشها و نقشهاي دانشگاه در اقتصاد دانش محور نيز مورد بحث قرار ميگيرد. در پايان مقاله نتيجهگيري ميشود كه به دليل محوري بودن انباشت دانش در اقتصاد دانش محور و نقش كليدي دانشگاه در توليد انواع دوگانه دانش؛ يعني نرم افزار و مهارتافزار و تعامل اين دو دانش با سختافزار، بايد تماميت نهادي دانشگاه حفظ شود تا اقتصاد دانش محور بتواند به شكوفايي خود ادامه دهد. |
كليد واژه: |
![]() |
نسخه قابل چاپ |