پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 9:12 PM
3 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي زمستان 1383; 10(4 (34)):55-71. |
انطباق و سازگاري دوجانبه بين نظام آموزش متوسطه كشاورزي و توقعات بازاركار |
شريعت زاده مهدي,چيذري محمد,نوروزي اميد |
اين پژوهش با هدف طراحي و ارائه الگويي براي ايجاد سازگاري و انطباق بين نظام آموزش متوسطه كشاورزي و توقعات بازاركار صورت گرفته است. در اين مطالعه از دو نوع روش توصيفي و اكتشافي استفاده شده است. جامعة آماري اين پژوهش كلية خبرگان و مجريان آموزش متوسطه كشاورزي و كارفرمايان شركتهاي كشت و صنعت در كشورند. نمونة آماري در مورد خبرگان به شيوه تمام شماري و به تعداد 39 نفر و در مورد مجريان و كارفرمايان شركتهاي كشت و صنعت به ترتيب شامل 98 و 38 نفر است كه به شيوه نمونهگيري تصادفي چند مرحلهاي انتخاب شدهاند. الگوي اقتضايي، برگرفته از مطالعات ميداني و در قالب نظرخواهي از خبرگان، مجريان آموزش متوسطه كشاورزي و كارفرمايان شركتهاي كشت و صنعت، در مورد الگوي نظري است و الگوي پيشنهادي نيز حاصل دادهپردازيهاي تكميلي در زمينه الگوي اقتضايي است. در الگوي پيشنهادي دو مقوله اصلي تربيت نيروي انساني مورد نياز بازار کار کشاورزي]عرضه[ و تقاضاي بازار کار کشاورزي به عنوان متغيرهاي وابستهاي در نظر گرفته شدهاند. نتايج به دست آمده نشان ميدهدکه مولفه تربيت نيروي انساني مورد نياز بازاركار كشاورزي بالاترين همبستگي را با متغير فرايند جذب و پذيرش دارد. همچنين، مولفه تقاضاي بازاركار كشاورزي نيز متأثر از سازههاي اشتغال، سطوح حرفهاي و ويژگيهاي حرفهاي نيروي كار است و نتايج به دست آمده از انجام دادن رگرسيون چند متغيره نشان ميدهد كه ويژگيهاي حرفهاي نيروي كار، بالاترين همبستگي را با تقاضاي بازاركار كشاورزي داراست.
|
كليد واژه: سازگاري، بازاركار، توقعات، نظام آموزش متوسطه كشاورزي، خبرگان آموزش متوسطه كشاورزي و مجريان آموزش متوسطه كشاورزي |
نسخه قابل چاپ |