0

بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  9:12 PM

 4 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي زمستان 1383; 10(4 (34)):93-123.
 
بررسي پيشينه اجتماعي متقاضيان ورود به آموزش ‎عالي در سال 1382
 
دهنوي حسن علي*
 
* سازمان سنجش آموزش كشور
 
 

نقش پيشينه خانوادگي در پيشرفت تحصيلي از جمله مسائلي است كه انديشمندان علوم تربيتي و آموزشي همواره در تبيين و ميزان تأثير آن كوشيده‌اند. ميزان تأثير آموزش و ارتقاي تحصيلي در فرايند قشربندي اجتماعي نيز مورد توجه خاص جامعه‌شناسان است.
در اين مقاله ميزان تأثير پيشينه خانوادگي داوطلبان آزمون سراسري سال 1382 از قبيل ميزان تحصيلات والدين، نوع‌شغل‌ والدين‌ و اعضاي‌ خانواده ‌داوطلبان بر نمره كل آنان و در نتيجه، ورود به آموزش عالي بررسي شده ‌است. تعداد و نسبت داوطلبان پذيرفته شده از طبقات اجتماعي مختلف (طبقه بالا، متوسط و پايين) و در نتيجه، نقش سياستهاي پذيرش دانشجو در ايجاد فرصتهاي برابر آموزشي و در فرايند قشربندي اجتماعي داوطلبان نيز بررسي شده است.
داده‌هاي مورد نياز از طريق بررسي اسناد و مدارك موجود در سازمان سنجش و فرم نظرخواهي از  1082856 نفر از داوطلبان آزمون سراسري سال 1382 جمع آوري شد. . براي تجزيه و تحليل داده‌هاي آماري مربوط به نمره كل داوطلبان، وضعيت توزيع هر يك ازمتغيرهاي پيشينه خانوادگي و تعداد داوطلبان پذيرفته شده از طبقات اجتماعي مختلف به ترتيب از آزمونt و آناليز واريانس، جداول فراواني و درصد و نسبت استفاده شد.
نتايج حاصل از اين بررسي نشان داد كه :1. ميزان تحصيلات و نوع شغل والدين بر نمره كل داوطلبان و در نتيجه، در پذيرش آنان تأثير بسياري دارد؛ 2. تعداد اعضاي خانواده داوطلبان بر نمره كل داوطلبان موثر است؛ 3. در طبقه اجتماعي بالا نسبت پذيرفته شدگان بيشتر از نسبت داوطلبان شركت كننده اين .طبقه است؛ اين نسبتها براي طبقه اجتماعي متوسط تقريباً برابر و براي طبقه اجتماعي پايين به مراتب كمتر است. 

 
كليد واژه: پيشينه اجتماعي (خانوادگي) ، طبقه اجتماعي، تحصيلات والدين، شغل والدين، آزمون سراسري، نمره كل، متقاضيان آموزش عالي و داوطلبان پذيرفته شده
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها