پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 9:12 PM
1 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي زمستان 1383; 10(4 (34)):1-24. |
نظريه هاي يادگيري و به كارگيري آنها در فرايند تدريس در رشته هاي علوم انساني |
سبحاني نژاد مهدي* |
* دانشگاه شاهد تهران |
مقاله حاضر با هدف بررسي ميزان شناخت اعضاي هيئت علمي رشته هاي علوم انساني دانشگاههاي شهر تهران از چهار دسته نظريههاي يادگيري و چگونگي به كارگيري آنها در فرايند تدريس تهيه شده است. روش پژوهش توصيفي و نمونه آماري نيز شامل 75 نفر از اعضاي هيئت علمي رشته هاي مذكور از پنج دانشگاه تهران بود كه بر اساس درصد سهم اعضاي هيئت علمي دانشگاهها و جنسيت با روشهاي نمونهگيري خوشهاي، طبقهاي متناسب با حجم و تصادفي ساده انتخاب شدند. ابزارجمعآوري دادهها شامل آزمون سنجش نظريه هاي يادگيري و چك ليست مشاهده عملكرد تدريس اعضاي هيئت علمي بود. دادهها در دو سطح توصيفي و استنباطي تجزيه و تحليل آماري شدند. عمده ترين يافتههاي پژوهش اين است كه ميزان شناخت اعضاي هيئت علمي رشته هاي علوم انساني از نظريههاي يادگيري در سطح بالاتر از متوسط بود. بيشترين ميانگين نمرهها مربوط به حوزه نظريه رفتارگرايي و كمترين آنها مربوط به حوزه نظريه فراشناخت بود.
|
كليد واژه: |
![]() |
نسخه قابل چاپ |