پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 9:12 PM
5 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي زمستان 1383; 10(4 (34)):125-149. |
جايگاه حقوق تطبيقي و ضرورت بازنگري در آموزش آن |
شهبازي نيا مرتضي* |
* وزارت علوم، تحقيقات و فناوري |
در بخش اول اين مقاله تلاشهاي صورت گرفته براي تبيين يكي از مهمترين موضوعات روش شناختي در دانش حقوقي معاصر؛ يعني بحث در باره ماهيت حقوق تطبيقي بررسي شده است. اين تلاشها منجر به ارائه سه ديدگاه متفاوت شده است: ديدگاه اول حقوق تطبيقي را يك روش علمي ميداند، ديدگاه دوم آن را دانش مستقل و ديدگاه سوم آن را صرفا يك برنامه آموزشي تلقي ميكند. در اين مقاله نقش حقوق تطبيقي به عنوان شاخهاي مستقل از دانش حقوقي در جريان وحدت اروپا و جهاني شدن بيان شده است. اينكه آيا دانشكدههاي حقوق در ايران، ناگزير از تغيير برنامه آموزش حقوق]تطبيقي[ هستند يا خير، پرسشي است كه در بخش دوم مقاله بررسي شده است. آموزش حقوق تطبيقي نه تنها بايد دانشجويان را با مفاهيم و نظامهاي حقوقي ديگر آشنا كند، بلكه بايد آنان را براي كاربست عملي آن آماده سازد. نسل آينده حقوقدانان بايد قدرت مواجهه با چالشهاي ناشي از يكنواخت شدن حقوق و جهاني شدن را داشته باشند. برنامه آموزشي فعلي كه صرفاً بر آموزش حقوق ملي تمركز دارد، نميتواند اين هدف را تامين كند. دانشگاههاي اروپا به تدريج برنامه آموزشي خود را به سمت يك برنامه داراي تمركز بينالمللي با تكيه بر حقوق تطبيقي سوق مي دهند و دانشگاههاي ايران ميتوانند از اين تجربه الهام بگيرند.
|
كليد واژه: |
![]() |
نسخه قابل چاپ |