پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 9:11 PM
7 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي بهار و تابستان 1384; 11(2-1 (36-35)):219-255. |
اقتصاد نوآور : الگويي جديد براي تحليل و سياستگذاري توسعه علوم، فناوري و نوآوري |
انتظاري يعقوب* |
* مؤسسه پژوهش و برنامه ريزي آموزش عالي |
براي بيش از پنج دهه عمده الگوهاي تحليل و سياستگذاري علوم، تکنولوژي و نوآوري از اقتصاد تکاملي شکل گرفته و توسعه يافته اند. از زمان طرح مفهوم نوآوري و تغيير تکنولوژي توسط شومپيتر در دهه 1940 تاكنون، تقريباً پنج الگوي اصلي براي تحليل و تبيين نظام نوآوري و سياستگذاري توسعه تکنولوژي توسعه يافته كه «كارآفريني مبتني بر تجربه» اولين و سادهترين آنها و «ارتباط سه جانبه دانشگاه، صنعت و دولت» پيچيدهترين و جديدترين آنها بوده است. اين الگوها با تأکيد بيش از اندازه بر نهادهاي ملي ، از نقش عامل انساني و سازکارهاي بازار در توسعه دانش و کارآفريني و نوآوري مبتني بر دانش را ناديده گرفتهاند. اين در حالي است که در عصر حاضر که به عصر دانايي مشهوراست، انسانهاي يادگيرنده، نوآور و خردمند اساس شکلگيري و ايجاد نهادهاي جديداند. بر اين اساس، در اين مقاله سعي شده است از چشمانداز اقتصاد مبتني بر دانش الگوي جديدي مبتني بر عامليت انساني و سازکار بازار به عنوان ابزاري براي تحليل و سياستگذاري علوم، تکنولوژي و نوآوري در ايران ارائه شود. در اين الگو که اقتصاد نوآور ناميده ميشود، عاملان انساني (خانواده يادگيرنده و سرمايه داران انساني) و نهادهاي اقتصادي (بنگاه دانش ، بنگاه مبتني بردانش ، نهادهاي مالي و دولت) در چارچوب بازارهاي خدمات آموزشعالي، سرمايه انساني، ايده، سرمايه خطرپذير، اعتبارات سرمايه انساني و کالا و خدمات موجب توسعه دانش و کارآفريني و نوآوري مبتني بر دانش مي شوند.
|
كليد واژه: |
![]() |
نسخه قابل چاپ |