پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 9:08 PM
2 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي بهار و تابستان 1384; 11(2-1 (36-35)):37-64. |
توانمندسازي روانشناختي كارکنان: ابعاد و اعتبارسنجي براساس مدل معادلات ساختاري |
عبدالهي بيژن* |
* دانشگاه تربيت معلم تهران |
در اين مقاله اعتبار پرشنامه توانمندسازي روانشناختي نيروي انساني در سازمانها بررسي شده است. توانمندسازي روانشناختي کارکنان سازه اي چندبعدي است که شامل پنج متغير نهفته مي شود. سوالات پژوهشي عبارتند از: توانمندسازي روانشناختي نيروي انساني در سازمانهاي ايراني چه ابعادي را در بر مي گيرد؟ با توجه به تفاوتهاي فرهنگي، آيا اين ابعاد متفاوت است يا خير؟ جامعه آماري 220 نفر از کارشناسان حوزه ستادي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري بودند که با روش نمونه گيري سرشماري انتخاب شدند. براي تشخيص عاملهاي سازه توانمندسازي روانشناختي از روش تحليل عاملي اکتشافي و براي برازش الگو از روش تحليل عاملي تأييدي و مدل معادلات ساختاري استفاده شد. يافته ها نشان دهنده آن است که: سازه توانمندسازي روانشناختي کارکنان شامل پنج بعد مجزا از هم؛ يعني شايستگي، خودمختاري، تأثيرگذاري، معني داربودن و اعتماد مي شود. تفاوتهاي فرهنگي با ابعاد توانمندسازي روانشناختي رابطه دارد. |
كليد واژه: |
![]() |
نسخه قابل چاپ |