0

بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  9:07 PM

 2 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي پاییز و زمستان 1384; 11(4-3 (38-37)):25-54.
 
تبيين نشانگرهاي تدريس‌ اثربخش در دانشگاهها و موسسات آموزش‌عالي و ميزان تحقق آن در دانشگاه اصفهان
 
شريفيان فريدون,نصر احمدرضا,عابدي لطف علي
 
 
 

اهدف از نگارش اين مقاله تبيين نشانگرهاي تدريس اثربخش در دانشگاهها و موسسات آموزش عالي و تعيين ميزان تحقق آن در دانشگاه اصفهان است. نشانگرهاي تدريس اثربخش در پنج مقوله طراحي و تدوين درس، ارايه درس،  مديريت كلاس،  روابط انساني و ارزشيابي عملكرد تحصيلي دانشجويان بررسي شده كه به دليل گستردگي، در اين مقاله فقط مقوله ارايه درس مورد بحث قرار گرفته است. روش تحقيق توصيفي- تحليلي و از منظري ديگر كمي- كيفي است. در بخش كيفي با استادان نمونه ‌كشوري مصاحبه و در بخش كمي عملكرد تدريس اعضاي هيات ‌علمي دانشگاه اصفهان ارزيابي شده است. براي انتخاب اعضاي هيات علمي دانشگاه اصفهان از روش نمونه‌گيري طبقه‌اي متناسب با حجم استفاده شده و به منظور ارزيابي عملکرد افراد انتخاب شده، تعداد 1245 دانشجوي سالهاي سوم و چهارم دوره كارشناسي در تحقيق شرکت داده شدهاند. يافته‌هاي تحقيق نشان داد كه در بخش كيفي استادان نمونه‌كشوري بر سه مقوله شروع و پايان مناسب درس، تدريس سوال محور و توام با مشاركت دانشجويان و برخي ملاحظات خاص تدريس تاكيد داشته‌اند. در بخش كمي اعضاي هيات علمي دانشگاه اصفهان با كسب نمره 60/3، بيش از حد متوسط به نشانگرهاي ارايه درس توجه داشته‌اند. عملكرد اعضاي هيات علمي برحسب دانشكده و مرتبه ‌علمي تفاوت معناداري نداشته، اما عملكرد آنان برحسب سابقه تدريس متفاوت بوده است. اعضاي هيات ‌علمي داراي سابقه تدريس 10-1 سال نسبت ‌به افراد داراي سابقه تدريس20-11 سال عملكرد بهتري داشته‌‍‌‌‌اند.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها