پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 9:03 PM
7 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي تابستان 1385; 12(2 (40)):111-126. |
اعتباريابي و تعيين ساختار عاملي فرم فارسي مقياس نگرش سنج كامپيوتر "CAS" و رابطه نگرش كامپيوتري با ويژگيهاي فردي دانشجويان دانشگاههاي تهران |
علي آبادي خديجه,مشتاقي لارگاني سعيد* |
هدف اصلي از پژوهش حاضر ارايه يک مقياس اندازه گيري نگرش نسبت به کامپيوتر و هدف ديگر بررسي رابطه بين نگرش نسبت به کامپيوتر و جنسيت و دانشگاه محل تحصيل دانشجويان است. در اين خصوص، از بين جامعه آماري که کليه دانشجويان دختر و پسر دانشگاههاي آزاد و دولتي شهر تهران در سال تحصيلي 83-82 بودند، تعداد 577 نفر (297پسر و 280 دختر) به روش نمونه گيري تصادفي چند مرحله اي انتخاب شدند. ابزار پژوهش ترجمه (فرم) فارسي مقياس نگرش سنج کامپيوتر CAS بود. ضرايب پايايي آلفا براي سه خرده مقياس اضطراب، اطمينان و علاقه مندي به کامپيوتر به ترتيب 83/0، 79/0 و 85/0 و براي نمره کل مقياس 93/0 محاسبه شد. در تحليل ساختار عاملي مقياس اضطراب و تشويش دانشجويان در کار با کامپيوتر نمود پيدا کرد. بر اساس دو هدف اختصاصي پژوهش فرضيه هايي مبني بر اينکه بين نگرش نسبت به کامپيوتر و جنسيت و همچنين، بين نگرش نسبت به کامپيوتر و دانشگاه محل تحصيل دانشجويان تفاوت وجود دارد، صورت بندي شدند. در تجزيه و تحليل داده ها از آزمون t و تحليل واريانس و آزمون تعقيبي شفه استفاده شد. نتايج به دست آمده نشان داد که بين جنسيت و نگرش نسبت به کامپيوتر رابطه معناداري وجود دارد (05/0>P و 25/2=t) و نگرش دختران نسبت به پسران بهتر است. همچنين، بين دانشگاه محل تحصيل و نگرش نسبت به کامپيوتر نيز تفاوت معناداري به دست آمد (01/0>P و 60/5=F). |
كليد واژه: |
![]() |
نسخه قابل چاپ |