پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 9:01 PM
6 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي پاييز 1385; 12(3 (41)):0-0. |
تحليل عوامل تاثيرگذار بر بهبود فرصت هاي مطالعاتي اعضاي هيات علمي دانشگاه تهران |
ايرواني هوشنگ*,فائزي پور محمدمهدي,شريف زاده ابوالقاسم,دربان آستانه عليرضا |
* دانشكده كشاورزي، دانشگاه تهران |
توانمندسازي اعضاي هيات علمي مراكز دانشگاهي در جهت توسعه حرفه اي و پيشبرد اهداف دانشگاه حايز اهميت اساسي است و تحقق آن نيازمند برنامه ريزي هدفمند و تلاشهاي نهادينه شده است. در اين پژوهش عوامل تاثيرگذار بر بهبود فرصتهاي مطالعاتي اعضاي هيات علمي دانشگاه تهران تحليل شده است. پس از بررسي مفهومي و نظري، با استفاده از روش تحقيق پيمايشي، پرسشنامه اي بر پايه مرور ادبيات تحقيق، اهداف مورد نظر و ديدگاههاي صاحبنظران و تجربه محقق، براي گردآوري داده هاي ميداني تهيه و تدوين شد. پس از اطمينان از روايي و پايايي، پرسشنامه ها از سوي يك نمونه برگزيده (120 نفر) بر اساس روش نمونه گيري احتمالي ساده تكميل شد. پس از گردآوري داده ها، از نرم افزار آماري SPSS براي تحليل داده ها استفاده شد. نتايج مربوط به تحليل عاملي پيامدهاي مثبت و منفي فرصت مطالعاتي براي اعضاي هيات علمي و خانواده آنها از استخراج چهار عامل حكايت مي كند. عامل اول با عنوان پيش نيازهاي فرصتهاي مطالعاتي، عامل دوم با نام خدمات حمايتي، عامل سوم با عنوان سازگاري فرهنگي/خانوادگي و عامل چهارم با عنوان مهارتهاي حرفه اي پايه به ترتيب 2.3، 23.28، 22.3 و 10.4 از مجموعه واريانس تبيين شده (85 درصد) را تبيين كرده اند. بر مبناي عوامل استخراج شده پيشنهادهاي مقتضي ارايه شده است. |
كليد واژه: آموزش عالي، دانشگاه تهران، هيات علمي، فرصتهاي مطالعاتي، توسعه حرفه اي اعضاي هيات علمي و تحليل عاملي |
![]() |
نسخه قابل چاپ |