پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 9:00 PM
4 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي پاييز 1385; 12(3 (41)):0-0. |
|
مقايسه شيوه هاي بازاريابي ورزش دانشگاهي کشورهاي ايران و ترکيه |
|
محرم زاده مهرداد* |
|
* دانشكده ادبيات و علوم انساني، دانشگاه اروميه |
|
ورزش به عنوان عاملي موثر در توسعه اجتماعي و اقتصادي، با اثرهاي مستقيم و غير مستقيم، نقش مهمي در اقتصاد كشورها دارد. هدف كلي اين تحقيق بررسي شيوه هاي بازاريابي دانشگاهي با رويكردي تطبيقي بين دانشگاه هاي ايران و تركيه بوده كه علاوه بر آن، هدفهاي جزيي زير نيز مد نظر قرار گرفته است:
1. بررسي توليد ناخالص داخلي و سهم صنعت ورزش؛ 2. شناخت وضعيت عرضه و تقاضاي خدمات ورزش دانشگاهي؛ 3. بررسي ارتباط بين تبليغات و بازاريابي ورزش؛ 4. تعيين شرايط مكان يابي ارايه خدمات ورزش دانشگاهي با تكيه بر جمعيت شناسي؛ 5. شناخت نقش رسانه هاي گروهي، تماشاگران و حاميان مالي در بازاريابي خدمات ورزشي.
پژوهش حاضر از نوع تحقيقات توصيفي – پيمايشي است و به دليل ماهيت موضوع، جمع آوري اطلاعات با استفاده از روش مصاحبه، مطالعه كتابخانه اي و مشاهده به منظور آشنايي با راهكارها و مقايسه تطبيقي انجام شده است. محدوده مكاني اين پژوهش كشور تركيه و دانشگاه هاي حاجت تپه و قاضي است و در فاصله زماني 30 اسفند سال 1383 تا 30 آذر 1384 انجام شده است.
نتايج اين تحقيق نشان مي دهد كه ميزان توليد ناخالص داخلي بخش ورزشي در سال 1382 در كشور ايران 2482 ميليارد ريال و در كشور ترکيه رقمي معادل 2856 ميليارد ريال بوده است. تاثيرات اقتصادي مسابقات المپيك زمستاني 2010 شامل 4.1 تا 6.5 ميليارد دلار GDP، (توليد ناخالص ملي)، ايجاد هزار فرصت شغلي و 969 تا 1527 ميليون دلار ماليات برآورد شده است. در بررسي منابع درآمدزايي المپيك ها از طريق عوامل تبليغاتي مشخص شد كه اولين منبع حق پخش تلويزيوني بازيها و سپس، حاميان مالي و بعد عوامل ديگر مانند فروش بليط، دادن مجوزها، ضرب سكه و انتشار تمبر و ساير موارد است.
به طور كلي، در خصوص بازاريابي ورزش دانشگاهي در ايران، در مقايسه با بازاريابي ورزش دانشگاهي ترکيه، پيشنهاد مي شود كه ايجاد و توسعه صنعت ورزش، ايجاد فرصتهاي شغلي در بخشهاي مختلف اجتماعي از جمله آموزش، احداث اماكن، توليد پوشاك و كفش ورزشي، شبكه هاي رسانه اي و مطبوعات ورزشي و مسابقات و تمرينات ورزشي باشگاه ها، دستجات و ليگ هاي حرفه اي مورد توجه و تاكيد قرار گيرد.
|
|
كليد واژه: |
|
![](http://sid.ir/fa/image/PDF.gif) |
نسخه قابل چاپ
|