پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 8:55 PM
4 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي بهار 1386; 13(1 (43)):75-89. |
معيارهاي انتخاب ابزارهاي تاليف محتوا در يادگيري الكترونيكي |
تقي ياره فتانه,سيادتي ملودي* |
* دانشكده برق و كامپيوتر دانشگاه تهران |
در حال حاضر، شايد يکي از نويد دهنده ترين و رو به رشدترين دستاوردهاي پيشرفت فناوري اطلاعات و ارتباطات ياددهي/ يادگيري الکترونيکي و مبتني بر اينترنت باشد که مواردي نظير کمبود فضاي آموزشي، حجم انبوه اطلاعات در دسترس و درگيري هاي زماني استادان و دانش پژوهان ضرورت آن را بيش از پيش آشکار مي سازد. اساسي ترين مخاطره در امر ياددهي/ يادگيري الکترونيکي توليد و مديريت محتواي آموزشي مناسب با در نظر گرفتن خصوصيات اجتماعي، روانشناختي و تربيتي فراگيران و متناسب با علايق، شيوه درس خواندن و سطح دانش آنان است. در اين ميان، در پي افزايش توانمندي ها و قابليت هاي ابزارهاي تاليف محتوا در سال هاي اخير، استقبال و بهره وري از آنها به نحو چشمگيري افزايش يافته است و به خصوص با ظهور امکاناتي نظير «انطباق با نيازهاي فراگيران»، اين گونه ابزارها نقش برجسته اي را در روند توليد محتواي آموزشي ايفا مي کنند. در اين مقاله با هدف بررسي اهميت ابزارهاي تاليف محتوا در افزايش کارايي نظام هاي ياددهي/ يادگيري الکترونيکي، به بررسي مقايسه اي ابزارهاي موجود و توانمندي ها و نقصان هاي آنان پرداخته شده است. اين بررسي ها با در نظر گرفتن معيارهايي نظير زمان لازم براي طراحي، محيط طراحي، هماهنگي با استاندارد هاي موجود در حوزه ياددهي/ يادگيري الکترونيکي و قابليت هاي بالقوه ابزار صورت گرفته است. نتايج به دست آمده در انتخاب و کاربرد اين گونه ابزارها توسط مديران صنايع آموزشي به منظور افزايش رضايت کاربران و بهره وري نظام هاي آموزشي کمک شاياني خواهد بود. |
كليد واژه: |
![]() |
نسخه قابل چاپ |