پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 8:45 PM
7 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي پاييز 1387; 14(3 (49)):145-175. |
بررسي تاثير فرآيند ارزيابي دروني بر برنامه ريزي براي بهبود کيفيت گروههاي آموزشي دانشگاهي؛ تحليلي مقايسه اي از نظر اجرا يا عدم اجراي ارزيابي دروني |
فراستخواه مقصود* |
* گروه برنامه ريزي آموزش عالي، موسسه پژوهش و برنامه ريزي آموزش عالي |
از کليه گروههاي آموزشي دانشگاههاي دولتي تحت پوشش وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، برحسب اينکه ارزيابي دروني در آنها انجام شده يا نشده است، دو گروه آزمايش و گواه به روش نمونه گيري تصادفي انتخاب شده و با بررسي تاثيرات «ارزيابي دروني» بر «برنامه ريزي براي بهبود» در بازه زماني 1380 تا 1385 نتيجه گرفته شده است که ارزيابيهاي دروني اجرا شده در گروههاي آموزشي دانشگاههاي ايران بر «استفاده از الگوي تعاملي در برنامه ريزي براي بهبود در سطح گروه» تاثير گذاشته است. در عين حال، کم و کيف برنامه ريزي براي بهبود در سطح گروههاي آموزشي دانشگاهها بيش از اينکه از طريق اجرا يا عدم اجراي طرح ارزيابي دروني قابل پيش بيني باشد، با وضعيت زمينه اي آن گروهها شامل 1. فرهنگ سازماني و جو گروه؛ 2. خودآگاهي راهبردي اعضاي گروه؛ 3. فضاي هم انديشي، همکاري و اعتماد متقابل؛ 4. فرهنگ ارزشيابي و کيفيت؛ 5. تعاملات اجتماعي گروه رابطه دارد. نتايج اين نخستين تحقيق از نوع تاثير پژوهي در ارزيابي، با يافته هاي ساير تحقيقات در جهان مقايسه شده است. نيمه دوم دوره (1380 تا 1385) در مجموع، وضعيت نسبتا بهتر و معناداري را در برخي از مولفه هاي مورد بررسي در تحقيق نشان مي دهد. نتايج تحقيق همچنين، حاکي از آن است که امر ارزيابي دروني در رشته هاي علوم انساني، به مراتب پيچيده تر و دشوارتر از رشته هاي علوم طبيعي و فني و مهندسي بوده است. |
كليد واژه: ارزيابي دروني، گروههاي آموزشي دانشگاهها، برنامه ريزي، بهبود فرهنگ سازماني، تعاملات اجتماعي |
نسخه قابل چاپ |