پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 8:44 PM
6 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي پاييز 1387; 14(3 (49)):121-143. |
مشتري مداري و کاربرد آن در نظام آموزش عالي: مورد آموزش عالي کشاورزي در استان خوزستان |
سماوي حميده*,رضايي مقدم كورش,برادران مسعود |
* دانشکده مهندسي زراعي و عمران روستايي، دانشگاه کشاورزي و منابع طبيعي رامين |
در اين مقاله مشتري مداري به عنوان يکي از اصول اساسي مديريت کيفيت فراگير در دانشگاه کشاورزي و منابع طبيعي رامين و دانشکده کشاورزي دانشگاه شهيد چمران اهواز بررسي شده است. مطالعه به روش توصيفي پيمايشي انجام شده و اطلاعات با استفاده از ابزار پرسشنامه و از 322 نفر از دانشجويان و 81 نفر از اعضاي هيات علمي دو دانشگاه به دست آمده است. از روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي براي انتخاب دانشجويان دوره کارشناسي استفاده شد و از دانشجويان دوره هاي تحصيلات تکميلي و اعضاي هيات علمي سرشماري به عمل آمد. يافته هاي پژوهش نشان داد که وضعيت مشتري مداري در دو دانشگاه مورد مطالعه مطلوب نيست. همچنين، تفاوت معني داري بين ديدگاه دانشجويان و اعضاي هيات علمي دو دانشگاه در خصوص ميزان مشتري مداري وجود دارد. بر مبناي يافته ها بالاترين و پايين ترين ميزان مشتري مداري به ترتيب در ساختارهاي محسوسات و انتقال به دست آمد. گروههاي آموزشي زراعت و اصلاح نباتات، بيوتکنولوژي، ماشينهاي کشاورزي، گياه پزشکي، خاکشناسي و باغباني، نيازهاي آموزشي نزديک تر و همسوتر و گروههاي آموزشي ترويج و آموزش کشاورزي، علوم دامي و صنايع غذايي نيز نيازهاي متفاوتي داشتند. در پايان مقاله پيشنهادهايي براي بهبود فرآيند مشتري مداري در دانشگاهها ارايه شده است. |
كليد واژه: کيفيت، مشتري مداري، مديريت کيفيت فراگير، آموزش عالي |
نسخه قابل چاپ |