پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 8:43 PM
5 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي زمستان 1387; 14(4 (50)):97-118. |
ويژگيهاي طرح برنامه درسي دانشگاههاي مجازي ايران و مقايسه آن با الگوي راهنماي طراحي برنامه درسي دانشگاه مجازي |
سراجي فرهاد*,عطاران محمد,علي عسگري مجيد |
* دانشكده ادبيات و علوم انساني، دانشگاه بوعلي سينا |
هدف از اين پژوهش بررسي و شناسايي ويژگيهاي طرح برنامه درسي دانشگاههاي مجازي ايران و مقايسه آن با الگوي راهنماي طراحي برنامه درسي دانشگاه مجازي بود. در اين پژوهش از بين دانشگاههاي مجازي ايران دانشکده مجازي علوم حديث، مرکز آموزش الکترونيکي دانشگاه علم و صنعت و مرکز آموزشهاي الکترونيکي و آزاد دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي به صورت نمونه گيري هدفمندانه و در دسترس انتخاب شدند. براي جمع آوري اطلاعات مربوط به طرح برنامه درسي اين سه دانشگاه نيز از دو روش مصاحبه با آگاهان کليدي و بررسي سامانه مديريت يادگيري استفاده شد. داده هاي به دست آمده با استفاده از شيوه هاي تحليل کيفي بررسي و تحليل شدند. يافته هاي اين پژوهش نشان مي دهد که در طرح برنامه درسي سه دانشگاه مجازي ايران به عوامل اثرگذار بر برنامه درسي دانشگاه مجازي توجه نشده است. برخي از عناصر برنامه درسي اين دانشگاهها مانند رويکرد تدوين هدفها، شکل ارايه محتوا، تعيين فعاليتهاي يادگيري و شيوه هاي ارزشيابي مطابق با الگوي راهنما تدوين نشده است. همچنين، در تدوين و طراحي عناصر ديگر برنامه درسي همچون مواد و منابع يادگيري، انتخاب راهبردهاي تدريس، زمان و فضا به اصول و نمونه ها مطابق الگوي راهنما توجه شده است. |
كليد واژه: دانشگاه مجازي، طرح برنامه درسي، محيط يادگيري مجازي، طراحي برنامه درسي و الگوي راهنماي طراحي برنامه درسي دانشگاه مجازي |
نسخه قابل چاپ |