پاسخ به:بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 8:42 PM
2 : پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي زمستان 1387; 14(4 (50)):19-45. |
ارتباطات گشوده آموزش عالي، ضرورت رويارويي با چالشهاي جهاني شوندگي؛ مطالعه موردي دانشگاههاي دولتي خوزستان |
شاهي سكينه*,نوه ابراهيم عبدالرحيم,مهرعلي زاده يداله |
* دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي، دانشگاه شهيد چمران |
شواهد نشان مي دهد که ارتباطات و فناوري مربوط به آن تاثيري بسزا در توسعه و دگرگوني سازمانها و از جمله آموزش عالي داشته و تصوير تازه اي از سازمان در پيش چشم گشاده و سبب شکل گيري پديده جهاني شدن گرديده است. ارتباطات گشوده در اين مسير مي تواند متضمن ارتقاي کيفيت آموزش و پژوهش دانشگاهي باشد. از اين رو، بررسي ارتباطات سازماني جاري در ساختار کنوني آموزش عالي براي پي بردن به ميزان فاصله دانشگاههاي کشور با شرايط جهاني به منظور برنامه ريزي استراتژيک در اين حوزه امري ضروري است. ارتباطات سازماني رگهاي حياتي سازمان به شمار مي روند که نقش تبادل اطلاعات و تسهيل جريان امور سازمان را، چه در درون و چه در بيرون از سازمان، برعهده دارند. شکل و نقشه جريان ارتباطات سازماني در ساختار سازمان هويداست. هدف از پژوهش حاضر بررسي ساختار ارتباطات سازماني در مراکز آموزش عالي دولتي خوزستان با توجه به فرايندهاي جهاني شدن بوده است. اين تحقيق با مدلسازي بر مبناي مدل دفت انجام شد. براي اين منظور، دانشگاههاي دولتي خوزستان شامل دانشگاههاي شهيد چمران اهواز، دانشگاه کشاورزي و منابع طبيعي رامين، دانشگاه علوم دريايي خرمشهر و مجتمع آموزش عالي فني و مهندسي جندي شاپور دزفول مورد مطالعه قرار گرفتند. روش پژوهش پيمايشي و کيفي بود و از ابزار پرسشنامه و مصاحبه براي جمع آوري داده ها استفاده شد. يافته ها حاکي از آن است که ساختار سازماني دانشگاههاي دولتي خوزستان مکانيکي است و به سوي ساختار ارگانيک در حرکت و در حال تقويت زيرساختهاي ارتباطي خود است. |
كليد واژه: ارتباطات سازماني، آموزش عالي، ساختار سازماني و جهاني شدن |
نسخه قابل چاپ |